Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Grecja nadal zainteresowana ropociągiem Burgas-Aleksandrupolis

Autor: PAP
27-07-2010 16:17

Grecki premier Jeorjos Papandreu potwierdził we wtorek w stolicy Bułgarii zainteresowanie swojego kraju ropociągiem, który ma transportować rosyjską ropę z bułgarskiego Burgas do greckiego portu Aleksandrupolis na Morzu Egejskim.

Na konferencji prasowej w Sofii Papandreu podkreślił, że "Ateny podtrzymują zainteresowanie projektem, chociaż rozumieją troskę Bułgarii o ekologiczne aspekty jego realizacji".
Wcześniej w wywiadzie dla dziennika "Trud" grecki premier zapewnił, że wszystkie wymagania ekologiczne przy budowie ropociągu zostaną spełnione i że nie należy porównywać tego projektu z sytuacją w Zatoce Meksykańskiej, gdzie ropa jest wydobywana, a nie transportowana. Według Papandreu bardziej niebezpieczne dla środowiska jest transportowanie ropy przez cieśninę Bosfor.

Premier Bułgarii Bojko Borysow, który kilkakrotnie zapowiadał wycofanie się z projektu, porównywał ewentualne szkody ekologiczne dla wybrzeża bułgarskiego z sytuacją w Zatoce Meksykańskiej. Mówił, że "po tym, co się tam stało, żadna ekspertyza ekologiczna nie wyda zezwolenia na budowę Burgas-Aleksandrupolis".

We wtorek Papandreu i Borysow potwierdzili, że rozmowy o ropociągu zostaną wznowione po otrzymaniu międzynarodowej ekspertyzy ekologicznej. Według strony bułgarskiej będzie ona gotowa na początku 2011 r.

Przed wtorkową wizytą Papandreu w Sofii z premierami obu krajów o przyszłości ropociągu telefoniczne rozmawiał szef rosyjskiego rządu Władimir Putin.

Tydzień temu szef spółki, która ma budować ropociąg, powiedział w Sofii, że strona rosyjska, posiadająca 51 proc. udziałów, wydała dotychczas 15 mln euro na ekspertyzy ekologiczne. Zapewnił, że projekt będzie odpowiadać wszystkim normom ekologicznym.

Według projektu rurociągiem Burgas-Aleksandrupolis o długości 280 km (155 km na terytorium bułgarskim) ma przepływać rocznie 35 mln ton ropy dostarczanej tankowcami z rosyjskiego Noworosyjska. Zakłada się możliwość późniejszego zwiększenia jego przepustowości do 50 mln ton. Koszt inwestycji, której celem jest ominięcie zatłoczonej cieśniny Bosfor w Turcji, szacuje się na 900 mln dolarów (709 mln euro).

W Bułgarii trasa przebiega przez regiony objęte unijnym programem Natura 2000. Według bułgarskich władz, ekologów i mieszkańców regionu wybrzeża czarnomorskiego, korzyści dla kraju z tej inwestycji - około 36 mln dolarów rocznie z tytułu opłat tranzytowych - nie rekompensują potencjalnych szkód ekologicznych.

Bułgaria nie może jednak wycofać się z projektu bez ekspertyzy ekologicznej, ponieważ w myśl podpisanych dotąd umów grożą jej wysokie odszkodowania na rzecz partnerów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP