Grupa Lotos wyciągnie stacje nad kreskę

Grupa Lotos wyciągnie stacje nad kreskę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spółka reformuje sieć i tnie koszty. Rezultaty są, choć detal w tym roku nadal może być na minusie.



Grupa Lotos nie ma powodów do zadowolenia ze stacji paliw. Od kilku lat sieć przynosi straty. Najsłabszy był ubiegły rok - strata na działalności operacyjnej wyniosła 50 mln zł. Giełdowa spółka nie siedzi jednak z założonymi rękami - pisze "Puls Biznesu".

- Ilość paliwa sprzedawanego na stacjach zwiększyła się w stosunku do I kw. 2007 r. prawie o 30 proc. Udało się też obniżyć koszt budowy stacji o 20 proc. Obecnie - wraz z zakupem terenu - średnio wynosi on poniżej 5 mln zł. Radykalnie też obniżyliśmy zużycie energii - wylicza Hanka Krzyżańska, prezes spółki Lotos Paliwa.

Firma stara się też o nowych klientów. Wdrożyła program Lotos Biznes, który pozwolił uchwycić zaniedbany dotąd przyczółek wśród klientów flotowych. W lutym tego roku wystartował Navigator - program lojalnościowy dla klientów indywidualnych. Konkurencyjne programy, np. Vitay PKN Orlen czy Smart Shella, działają już od kilku lat. Ze sporym opóźnieniem w stosunku do rywali ruszyła też pod koniec 2007 r. sprzedaż paliwa typu premium pod nazwą Dynamic.

- Rozwijamy również sieć stacji automatycznych oferujących olej napędowy dla firm np. komunikacji miejskiej. Lotos Diesel Service ma już 200 placówek - informuje prezes.

Lotos zakończył ujednolicanie sieci. Blisko dwa lata zajęła mu integracja przejętych sieci paliw Esso i Slovnaft. Do końca 2007 r. spółka zrezygnowała z kosztownego samodzielnego prowadzenia stacji własnych i zarządzanie nimi przekazała ajentom. Lotos stopniowo pozbywa się też źle położonych i w związku z tym mało efektywnych stacji patronackich. Najlepsze z nich otrzymują propozycje przystąpienia do systemu partnerskiego działającego w ramach programu Rodzina Lotos. Tu trafiają też nowi partnerzy pozyskani spośród prywatnych właścicieli.

- Do 2013 r. stacje patronackie mają w ogóle zniknąć. Pozostanie sieć stacji własnych oraz stacje partnerskie - mówi Hanka Krzyżańska.

Czy są już skutki reform?

- Wynik na sprzedaży powinien zamknąć się w tym roku na poziomie zerowym lub być lekko powyżej. Dla wyniku operacyjnego będzie miała znaczenie rozpoczynająca się spłata kredytu zaciągniętego na program rozwoju sieci stacji Prosta - tłumaczy prezes.

Nie ujawnia prognozy tego wyniku. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że nadal może być ujemny. Nie chce też ujawnić, kiedy firma spodziewa się pierwszych zysków.

- To część szykowanej przez nas strategii. Zostanie ona zaprezentowana w czerwcu jako część strategii Grupy Lotos - informuje Hanka Krzyżańska.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Grupa Lotos wyciągnie stacje nad kreskę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!