PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ile macek mają mafie paliwowe?

Autor: wnp.pl (PS)
29-08-2011 16:09

Codziennie do obrotu wprowadza się nielegalnie paliwa płynne wartości od 5,5 do 8,2 mln złotych, czyli rocznie za ok. 2-3 mld zł. Straty budżetu państwa z tytułu tylko ubytku wpływów z podatku akcyzowego od nich sięgają 1,4 mld zł rocznie, przy łącznych dochodach akcyzowych z nich w 2010 r. 22,7 mld zł.

Szacunki takie przedstawia organizacja Pracodawcy RP w specjalnym raporcie „Szara strefa w sektorze wyrobów akcyzowych.”
Ze względu na dużej skali obroty i możliwość osiągania dużych zysków, rynek paliw jest szczególnie narażony na działania w szarej strefie. Sprzyjają temu w dodatku wysoka stopa podatku akcyzowego nałożona na paliwa w Polsce (50 proc. ceny detalicznej) oraz duże różnice między cenami detalicznymi u nas (w lutym br. ON kosztował 1,2 równowartość euro, PB95 – 1,22 euro), a takimi krajami, jak Białoruś (odpowiednio: 0,69 i 0,82 euro) i Ukraina (0,84 i 0,89 euro).

- Jednak to nie przemyt paliw w bakach ciężarówek lub samochodów osobowych jest głównym źródłem nielegalnego jego wprowadzania na rynek, lecz duże różnice w poziomie opodatkowania różnych rodzajów paliw w kraju i komponentów służących do wyrobu innych produktów, np. chemicznych – mówi Eligiusz Kubicki, zastępca szefa Biura Kryminalnego KGP,

Dlatego proceder ten przybrał postać zorganizowanej przestępczości, o strukturze mafijnej. Według danych KGP, w 2009 roku CBŚ zwalczało różnych 500 grup przestępczych, lecz w ub.r. ich liczba urosła do 547. Należy dodać, że operują one we wszystkich sferach nielegalnych, w tym przemytu i produkcji w kraju wyrobów tytoniowych, spirytusowych, także dóbr luksusowych.

Do podobnych wniosków dochodzą autorzy cytowanego raportu. Według nich, szara strefa w obrocie paliwami wykorzystuje niżej opodatkowane lub zwolnione z podatku akcyzowego paliwa do ich wprowadzenia do obrotu detalicznego (olej opałowy, olej do napędu silników barek, pchaczy i statków), nielegalną produkcją paliw poprzez mieszanie komponentów przeznaczonych do innych celów, dodawanie do paliw pełnowartościowych innych dodatków, w celu zwiększenia objętości, czy stosowanie do napędu różnego rodzaju biopaliw, bez opłaty akcyzy.

Wykrywalność szarej strefy, zwłaszcza w przypadku przemytu paliw, jest bardzo nikłe. W 2010 roku Służba Celna wykryła tylko ok. 8 mln litrów paliwa nielegalnie wwożonego na polski obszar celny. „Bez akcyzy wjeżdżają do Polski także towary z innych krajów unijnych, a ponadto prawo dopuszcza legalny import w niewielkiej skali paliw, papierosów, czy alkoholu, który dopiero po odkupieniu przez hurtowników i wprowadzeniu ich do obrotu bez akcyzy, staje się przestępstwem” – uważa Grzegorz Smogorzewski, zastępca szefa SC.

W raporcie podkreśla się, że takiej skali szara strefa na rynku paliw jest zagrożeniem dla struktur państwowych i stabilności państwa. Znaczne dochody pochodzą z nieodprowadzania podatku akcyzowego, co wyrządzą nie tylko szkody moralne i społeczne uczciwie działającym przedsiębiorcom, ale prowadzą one do dalszych strat, ponieważ brudne pieniądze są poddawane procedurze prania.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP