PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Import paliw do Polski wzrósł o jedną trzecią

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
20-04-2017 10:54
Import paliw do Polski wzrósł o jedną trzecią
fot. Fotolia

W 2016 roku oficjalny import oleju napędowego do Polski uległ niemal podwojeniu i wyniósł 4,47 mln m sześc., wobec 2,32 mln m sześc. rok wcześniej. Tym samym rynek diesla w Polsce jest już zaopatrywany z importu w ponad jednej czwartej.

Według szacunków Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), łączny oficjalny import paliw 2016 roku wyniósł 9,08 mln m sześc. i był o 34 proc. wyższy niż rok wcześniej (6,76 mln m sześc.). To kolejny rok wzrostów zagranicznych zakupów paliw, bo w roku 2015 import i nabycia wewnątrzwspólnotowe zwiększyły się o 9 proc. Tym samym w ciągu ostatnich dwóch lat import wzrósł o blisko 3 mln m sześc.
W ocenie POPiHN tak znaczne zwiększenie oficjalnego importu dokonało się głównie dzięki zaostrzeniu przepisów uderzających w szarą i czarną strefę na rynku paliw, bo większa część produktów, wchodzących do kraju, znalazła się pod ściślejszą kontrolą służb celnych i skarbowych.

W minionym roku blisko połowę całości importu paliw stanowił olej napędowy, którego zagraniczne zakupy wzrosły o 93 proc., do 4,47 mln m sześc. Dzięki temu diesel zdetronizował gaz płynny LPG, który od lat stanowił największą pozycję w imporcie paliw do Polski. W rezultacie udział importu w zużyciu ON w Polsce zwiększył się o 10 punktów procentowych, do 26 proc.

O 12 proc. zmniejszył się natomiast import benzyn, który wyniósł 471 tys. m sześc. To 9 proc. łącznego zużycia tego paliwa w Polsce, w porównaniu do 11 proc. w 2015 roku.

Z pozostałych paliw zwiększył się także import gazu płynnego LPG (o 6 proc.), do 3,88 mln m sześc., a także - ponad pięciokrotnie - ciężkiego oleju opałowego, ale z minimalnej bazy, bo z zaledwie 15 do 78 tys. m sześc. Oprócz benzyny w 2016 roku mniejszy był także import lekkiego oleju opałowego i paliwa lotniczego Jet.

Podobnie jak w latach poprzednich łączny import dla benzyn, oleju napędowego, LPG i lekkiego oleju opałowego, zrealizowany przez tzw. niezależnych operatorów (firmy inne niż członkowie POPiHN), był wyższy, aniżeli import największych operatorów rynkowych.

Jednak w końcówce roku to właśnie koncerny sprowadzały więcej benzyn i paliwa do silników diesla, niż operatorzy niezależni.

Trend zwiększania oficjalnego importu paliw rozpoczął się w roku 2014 i zdaniem POPiHN potwierdza on tezę, że skuteczność i nieustanność kontroli wwożonego paliwa wymusza legalizowanie przywozów.

W strukturze dostaw spoza kraju w roku 2016 ok. 92 proc. stanowiły ON i LPG, a jedynie 5 proc. benzyny.

Całkowity import paliw do Polski w minionym roku odpowiadał już ok. 36 proc. krajowej produkcji, w porównaniu do niespełna 27 proc. rok wcześniej.

Najwięcej diesla sprowadzono z Niemiec, choć w stosunku do roku poprzedniego wzrosła znacznie rola zakupów w Rosji, z której w roku 2016 sprowadzono prawie tyle samo produktu, co od naszego zachodniego sąsiada. Łącznie zza naszej wschodniej granicy, z terytorium państw nienależących do UE, sprowadzono około 43 proc. produktu, czyli dwa razy więcej niż w roku 2015. Istotnymi źródłami zaopatrzenia w ON były Białoruś, Litwa, Słowacja, Wielka Brytania i Finlandia.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP