PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Import paliw do Polski wzrósł o jedną trzecią

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
20-04-2017 10:54
Import paliw do Polski wzrósł o jedną trzecią
fot. Fotolia

W 2016 roku oficjalny import oleju napędowego do Polski uległ niemal podwojeniu i wyniósł 4,47 mln m sześc., wobec 2,32 mln m sześc. rok wcześniej. Tym samym rynek diesla w Polsce jest już zaopatrywany z importu w ponad jednej czwartej.

Według szacunków Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), łączny oficjalny import paliw 2016 roku wyniósł 9,08 mln m sześc. i był o 34 proc. wyższy niż rok wcześniej (6,76 mln m sześc.). To kolejny rok wzrostów zagranicznych zakupów paliw, bo w roku 2015 import i nabycia wewnątrzwspólnotowe zwiększyły się o 9 proc. Tym samym w ciągu ostatnich dwóch lat import wzrósł o blisko 3 mln m sześc.
W ocenie POPiHN tak znaczne zwiększenie oficjalnego importu dokonało się głównie dzięki zaostrzeniu przepisów uderzających w szarą i czarną strefę na rynku paliw, bo większa część produktów, wchodzących do kraju, znalazła się pod ściślejszą kontrolą służb celnych i skarbowych.

W minionym roku blisko połowę całości importu paliw stanowił olej napędowy, którego zagraniczne zakupy wzrosły o 93 proc., do 4,47 mln m sześc. Dzięki temu diesel zdetronizował gaz płynny LPG, który od lat stanowił największą pozycję w imporcie paliw do Polski. W rezultacie udział importu w zużyciu ON w Polsce zwiększył się o 10 punktów procentowych, do 26 proc.

O 12 proc. zmniejszył się natomiast import benzyn, który wyniósł 471 tys. m sześc. To 9 proc. łącznego zużycia tego paliwa w Polsce, w porównaniu do 11 proc. w 2015 roku.

Z pozostałych paliw zwiększył się także import gazu płynnego LPG (o 6 proc.), do 3,88 mln m sześc., a także - ponad pięciokrotnie - ciężkiego oleju opałowego, ale z minimalnej bazy, bo z zaledwie 15 do 78 tys. m sześc. Oprócz benzyny w 2016 roku mniejszy był także import lekkiego oleju opałowego i paliwa lotniczego Jet.

Podobnie jak w latach poprzednich łączny import dla benzyn, oleju napędowego, LPG i lekkiego oleju opałowego, zrealizowany przez tzw. niezależnych operatorów (firmy inne niż członkowie POPiHN), był wyższy, aniżeli import największych operatorów rynkowych.

Jednak w końcówce roku to właśnie koncerny sprowadzały więcej benzyn i paliwa do silników diesla, niż operatorzy niezależni.

Trend zwiększania oficjalnego importu paliw rozpoczął się w roku 2014 i zdaniem POPiHN potwierdza on tezę, że skuteczność i nieustanność kontroli wwożonego paliwa wymusza legalizowanie przywozów.

W strukturze dostaw spoza kraju w roku 2016 ok. 92 proc. stanowiły ON i LPG, a jedynie 5 proc. benzyny.

Całkowity import paliw do Polski w minionym roku odpowiadał już ok. 36 proc. krajowej produkcji, w porównaniu do niespełna 27 proc. rok wcześniej.

Najwięcej diesla sprowadzono z Niemiec, choć w stosunku do roku poprzedniego wzrosła znacznie rola zakupów w Rosji, z której w roku 2016 sprowadzono prawie tyle samo produktu, co od naszego zachodniego sąsiada. Łącznie zza naszej wschodniej granicy, z terytorium państw nienależących do UE, sprowadzono około 43 proc. produktu, czyli dwa razy więcej niż w roku 2015. Istotnymi źródłami zaopatrzenia w ON były Białoruś, Litwa, Słowacja, Wielka Brytania i Finlandia.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


16 177 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP