PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Import paliw rośnie, możliwości nie

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
07-03-2008 14:29
Import paliw rośnie, możliwości nie

W 2007 roku do Polski sprowadzono 9,85 mln m sześc. paliw, 16 proc. więcej niż rok wcześniej. W efekcie paliwa importowane stanowiły już ok. 42 proc. wszystkich paliw sprzedanych na polskim rynku, w porównaniu do niespełna 37 proc. w roku 2006.

W porównaniu do 2006 r., najbardziej zwiększył się import benzyn, bo aż o 38 proc., do 1,19 mln m sześc., wobec 863 tys. m sześc. rok wcześniej - wynika z raportu Przemysł i Handel Naftowy 2007, opracowanego przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).
Według Krzysztofa Romaniuka, dyrektora POPiHN ds. analiz rynku paliw, jest to związane ze zmniejszeniem się krajowej produkcji tego gatunku paliwa o ok. 7 proc.

Podobnie jak w poprzednich latach, nadal dynamicznie rósł również import oleju napędowego, tym razem o 29 proc., do 4,54 mln m sześc. O niezwykle dynamicznym wzrośnie popytu na to paliwo świadczy fakt, że niezależnie od wzrostu importu o prawie jedną trzecią, produkcję ON zwiększyli również krajowi producenci paliw, o ok. 12 proc.

Na poziomie 2006 roku utrzymał się natomiast import gazu płynnego LPG, a import lekkiego oleju opałowego, już w 2006 r. nieznaczny, zmniejszył się o kolejne 12 proc., do 215 tys. m sześc.

W strukturze importu dominuje olej napędowy (45 proc. całości importu), przed LPG (39 proc.) i benzyną (12 proc.). Natomiast pod względem udziału importu danego rodzaju w sprzedaży na krajowym rynku, zdecydowanie dominuje gaz płynny, który w 92 proc. sprowadzany jest z zagranicy. W przypadku ON ten wskaźnik wynosi 36 proc., a w przypadku benzyn 19 proc. Ogółem 42 proc. kupowanych w Polsce paliw pochodzi z importu.

- W 2007 roku sprowadziliśmy do Polski 5,7 mln m sześc. samych banzyn i ON, podczas gdy techniczne możliwości importu tych paliw do Polski szacujemy na 6,6 mln m sześc. - mówi Krzysztof Romaniuk. To oznacza, że jeżeli utrzyma się dotychczasowa dynamika wzrostu importu, już w tym roku możemy stanąć przed problemem niewystarczającej przepustowości systemu.

- Chodzi nie tyle o możliwości przyjęcia paliw do krajowych baz i terminali granicznych, bo te są większe, ile raczej o możliwości wyekspediowania tych paliw dalej na krajowy rynek - wyjaśnia Jacek Wróblewski, dyrektor generalny POPiHN.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP