Innowacyjne DNA Lotosu

Innowacyjne DNA Lotosu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Innowacje są filarem strategii Grupy Kapitałowej LOTOS i elementem jej biznesowego DNA. Innowacyjne inwestycje i projekty wdrażane w spółkach LOTOSU pozwalają maksymalizować zyski oraz budować wartość dla interesariuszy. Dzięki kreatywnemu i elastycznemu podejściu LOTOS nie tylko potrafi skutecznie sprostać trudnym wyzwaniom, z jakimi mierzy się dziś branża paliwowa, ale także zwiększa swoją konkurencyjność na rynku.

Innowacyjność, najnowsze technologie są nie tylko motorem rozwoju Grupy Kapitałowej LOTOS, ale również fundamentem wysokiej jakości produktów i usług LOTOSu. Nasze obecne rekordowe wyniki potwierdzają, że m. in. poprzez nowe, przełomowe projekty potrafimy maksymalizować zyski oraz zwiększać wartość firmy. - podkreśla Marcin Jastrzębski, Prezes Grupy LOTOS S.A.

Najlepsi inżynierowie i najnowocześniejsza rafineria

To nie przypadek, że firma, która od początku swojej działalności stale inwestuje w innowacyjne technologie, jest właścicielem jednej z najnowocześniejszych i najbardziej efektywnych rafinerii w Europie, Rafineria Gdańska była pierwszą w PRL fabryką zbudowaną na zachodnich licencjach i z udziałem światowych liderów, takich jak BP, UOP, Amoco. Już wówczas stała się wizytówką Polski, chętnie odwiedzaną przez międzynarodowe delegacje.

Siłą Grupy Kapitałowej jest przede wszystkim prawie pięciotysięczny zespół, w którym ok. 800 osób to absolwenci uczelni technicznych. Firma buduje korporacyjną kulturę innowacyjności, z sukcesem wspierając pomysły i projekty pracownicze. W czterech wewnętrznych konkursach na innowacje, przeprowadzonych w wybranych spółkach grupy w ostatnim roku pracownicy zgłosili blisko 300 pomysłów, z których kilkadziesiąt jest rozwijanych i wdrażanych.

LOTOS podejmuje wyzwania

Dziś LOTOS aspiruje do roli krajowego lidera innowacyjnych wdrożeń w ramach prowadzonej działalności rafineryjno-wydobywczej. Ma też ambicję zajęcia wiodącej pozycji w obszarze badań nad biopaliwami 2. i 3. generacji oraz wodorem. LOTOS prowadzi zaawansowane analizy możliwości magazynowania i wykorzystania wodoru w transporcie drogowym. Opracowuje modele tankowania i rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych (LNG i CNG). Angażuje się także w rozwój elektromobilności: - Elektromibilność to dla LOTOSU wyzwanie, nie zagrożenie - zapewnia Prezes Jastrzębski. LOTOS wytypował już 50 stacji przy autostradach i drogach szybkiego ruchu, które mają zostać wyposażone w punkty ładowania energii elektrycznej. Pierwsze z nich zostaną uruchomione na dwunastu stacjach zlokalizowanych na trasie Gdańsk-Warszawa. Koszt inwestycji, szacowany na ok. 1 mln euro, będzie w części pokryty ze środków unijnych. Od 2015 r. punkty szybkiego ładowania działają już na dwóch stacjach LOTOSU w Trójmieście.

LOTOS inwestuje: EFRA, HESTOR, UcoPure, RBI

Sztandarowym przykładem inwestycji, która wprowadza zaawansowane rozwiązania do rafinerii w Gdańsku jest Projekt EFRA o wartości ponad 2,3 mld złotych. W projekcie wykorzystywana jest, m.in. nowatorska technologia Triplan, sprawiająca, że instalacja koksowania DCU, zaliczana na świecie do instalacji uciążliwych dla środowiska, w gdańskiej rafinerii będzie w pełni zhermetyzowana. Dzięki EFRZE spółka mocno ograniczy produkcję ciężkiego oleju opałowego, uzyskując dodatkowo ponad 900 tys. ton wysokomarżowych produktów, co przełoży się na poprawę efektywności ekonomicznej w postaci dodatkowej marży w wysokości ok. 2 USD na baryłkę.

Wśród innych kluczowych projektów B+R warto wymienić projekt Hestor, którego celem jest opracowanie technologii magazynowania energii w postaci wodoru i wykorzystania go w procesach rafineryjnych. W ramach projektu badana jest efektywność magazynowania (w kawernach solnych) wodoru pozyskiwanego w procesie elektrolizy z nadwyżek energii z elektrowni wiatrowych i słonecznych (OZE). Pozyskany w ten sposób wodór mógłby być wykorzystywany do procesów technologicznych w rafinerii oraz do wytwarzania energii elektrycznej. Efektem projektu byłoby obniżenie emisji CO2. Projekt przewiduje również całkowicie nową dla naszego kraju ścieżkę wykorzystania wodoru do tankowania pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi.

Do największych i najbardziej zyskownych innowacyjnych osiągnięć inżynierów LOTOSU należy zmiana sposobu przerobu frakcji parafinowej. Chodzi o projekt UcoPure - innowacyjną metodę oczyszczania oleju UCO (frakcji parafinowej). - W wyniku wdrożenia tej innowacyjnej technologii co najmniej 85% produkowanego przez nas nieprzereagowanego oleju UCO będzie wykorzystane w rafinerii jako pełnowartościowy surowiec do produkcji paliw - informuje Jan Biedroń, szef Biura Innowacji w Grupie LOTOS. - Liczymy, że ta nowa technologia zainteresuje też inne rafinerie. Obydwa projekty (Hestor i UcoPure) są dofinansowane ze środków NCBiR.

Inżynierowie z Grupy LOTOS przygotowali projekt modernizacji i rozbudowy instalacji komponowania benzyn (blendera), który znacznie zwiększy jej wydajność i efektywność oraz usprawni proces komponowania olejów napędowych. Realizacja tego projektu we współpracy z partnerem zewnętrznym zapewni wzrost efektywności produkcji paliw poprzez zróżnicowanie sposobu blendingu (komponowania) produktów, odpowiednio do zmienności pracy rafinerii i różnorodności przerabianych rop. Przyniesie również zautomatyzowanie komponowania paliw, skrócenie jego czasu o połowę oraz wyższą jakość tego procesu. Wzrośnie też jakość kontroli produktów.

LOTOS jako pierwszy w Polsce od 2011 r. sukcesywnie wdraża również system RBI - kompleksowego zarządzania ryzykiem eksploatacji urządzeń oraz automatyzuje pracę instalacji. - LOTOS traktuje priorytetowo innowacyjność i bezpieczeństwo - podkreśla Jarosław Kawula, wiceprezes Zarządu ds. produkcji Grupy LOTOS S.A. - Zarządzając infrastrukturą krytyczną, stale szukamy nowoczesnych i skutecznych rozwiązań, by eliminować rożnego rodzaju ryzyka, zwłaszcza te operacyjne. Za innowacyjne podejście do analizy ryzyka eksploatacji urządzeń technicznych LOTOS został wyróżniony przez Urząd Dozoru Technicznego tytułem Lider Bezpieczeństwa Technicznego 2016 w kategorii innowacyjność.

- Planujemy kolejne inwestycje podnoszące kompleksowość i efektywność naszej rafinerii - dodaje Mateusz A. Bonca, wiceprezes zarządu Grupy LOTOS ds. strategii i rozwoju - Optymalizujemy naszą logistykę, zakupy, marketing i w każdym z obszarów jesteśmy otwarci na rozwiązania innowacyjne. Ostatnie miesiące to uruchamianie mechanizmów innowacyjności wewnętrznej, ale jesteśmy również otwarci na pomysły twórców zewnętrznych.

Innowacyjne koalicje

LOTOS realizuje projekty o szerszym zasięgu niż sam biznes rafineryjny. Spółki Grupy aktywnie włączyły się w projekt Inteligentnych Specjalizacji Pomorza (ISP), wchodząc w skład dwóch z czterech obszarów badawczo-rozwojowych, tj. Partnerstwa w obszarze „Technologii ekoefektywnych w produkcji, przesyle, dystrybucji i zużyciu energii i paliw oraz w budownictwie” (ISP3) oraz specjalizacji „Technologii offshore i portowo-logistycznych” (ISP1), która dotyczy między innymi pływających lub stacjonarnych konstrukcji komponentów morskich farm wiatrowych lub platform wydobywczych, bezzałogowych pojazdów morskich, lądowych i powietrznych do monitorowania i inspekcji obiektów offshore, a także systemów do oczyszczania wód z zanieczyszczeń ropopochodnych i monitorowania środowiska. Dzięki temu spółki LOTOSU, podobnie jak inne podmioty zaangażowane w inteligentne specjalizacje, będą miały ułatwiony dostęp do środków finansowych przydzielanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 (szacunkowa wielkość tego wsparcia ma wynieść około miliard złotych) oraz większe szanse na uzyskanie dotacji z funduszy europejskich, np. z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój oraz Programu HORYZONT 2020.

Dla swoich innowacyjnych projektów LOTOS pozyskuje też zewnętrznych partnerów. W tym celu uczestniczy, m. in. w programie akceleracyjnym Space3ac Intermodal Transportation, Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w ramach którego będzie współpracować ze startupami, które zyskają możliwość realizacji projektów w obszarze wydobycia węglowodorów, technologii mobilnych wspierających sprzedaż, bezpieczeństwa (np. w transporcie lub instalacjach), czy analityki i automatyzacji. - Realizacja wspólnego projektu z Grupą LOTOS daje innowacyjnym przedsiębiorcom szansę rozwinięcia i wdrożenia pomysłu na skalę przemysłową w grupie kapitałowej, która jest właścicielem jednej z najnowocześniejszych rafinerii w Europie i która działa w wielu obszarach, w środowisku międzynarodowym. Biorąc pod uwagę fakt, że nasza firma operuje na globalnym rynku, uzyskane referencje dla nowatorskiego rozwiązania technicznego czy usługi mogą być zdyskontowane także poza Polską. Ze strony Grupy LOTOS, główną korzyść postrzegamy w świeżym, zewnętrznym spojrzeniu kreatywnych zespołów na nasze wyzwania, co - mam nadzieję - przełoży się na korzyści dla obu stron. - komentuje wiceprezes Mateusz A. Bonca. Program akceleracyjny Space3ac Intermodal Transportation jest finansowany w ramach Programu Scale Up PARP.

LOTOS jest współzałożycielem pomorskiego Klastra Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych. Klaster to kolejny projekt Lotosu, mający na celu budowanie naszej wiodącej pozycji w obszarze gospodarki związanej z zastosowaniem technologii wodorowych, które rozwijamy, bo mają ogromne znaczenie dla procesów produkcyjnych w naszej rafinerii. Realizując Program 10+ zainwestowaliśmy w instalację produkcji wodoru. Teraz budujemy kolejną oraz węzeł produkcji wodoru. W ramach projektu HESTOR prowadzimy prace badawcze nad technologią magazynowania wodoru uzyskiwanego w procesie elektrolizy.” - komentuje Jan Biedroń z Biura Innowacji LOTOSU. Pod egidą Klastra będą prowadzone i wdrażane projekty badawczo - rozwojowe oraz wspólne inwestycje. Inne aktywności to m.in.: komercjalizacja technologii, usług i produktów, pozyskiwanie środków zewnętrznych dla projektów technologicznych - w ramach wdrażania inteligentnych specjalizacji związanych z przedmiotem działań Klastra. W Klastrze powstanie Centrum Badawczo-Rozwojowe oraz Platforma Transferu Technologii.

W innowacyjnym środowisku - naukowo i społecznie

Poprzez podmiot zależny - spółkę LOTOS LAB - Grupa LOTOS odważnie inwestuje w infrastrukturę technologiczną i laboratoryjną. LOTOS Lab to nie tylko centrum R&D Grupy, ale biznesowy i technologiczny inkubator innowacyjnych przedsięwzięć, które będzie rozwijać, finansować i komercjalizować. LOTOS stawia też na nowe modele współpracy z jednostkami badawczymi i startupami. W zakresie działalności innowacyjnej współpracuje z czołowymi krajowymi uczelniami i instytutami naukowymi, np. z Polska Akademią Nauk, Politechniką Gdańską, Politechniką Warszawska, AGH, Instytutem Nafty i Gazu, Instytutem Chemii Przemysłowej oraz innymi znaczącymi ośrodkami badawczymi. Współpraca dotyczy opracowywania technologii produkcji, m.in. paliw, olejów, asfaltów modyfikowanych polimerami oraz plastyfikatorów do produkcji opon.

LOTOS wspiera też i bierze udział w projektach edukacyjnych i społecznych promujących innowacje, np. jest partnerem Krajowej Ligii Innowacji, której celem jest wspieranie polskich przedsiębiorstw i promocja krajowych rozwiązań w obszarze technologii oraz zarządzania. Jest aktywnym uczestnikiem i sponsorem Bałtyckiego Festiwalu Nauki, odbywającego się na Politechnice Gdańskiej oraz mecenasem festiwalu naukowego E(x)plory - największego w Polsce wydarzenia promującego naukę i nowe technologie wśród młodych pasjonatów nauki i innowacji do 20 roku życia, zorganizowanego w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Od 6 lat firma zaangażowana jest również w Forum Inicjowania Rozwoju (FIR), które działa m. in. na rzecz współpracy międzysektorowej na Pomorzu, przedsiębiorczości społecznej oraz innowacji społecznych. Uczestniczy również w programie Koalicja na Rzecz Polskich Innowacji.

Istotnym celem LOTOSU jest też wsparcie i komercjalizacja polskiej wynalazczości, m. in. za pośrednictwem dedykowanych funduszy, których utworzenie przewiduje realizowana obecnie strategia na lata 2017 - 2022.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Innowacyjne DNA Lotosu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!