Izba to przede wszystkim ludzie

Izba to przede wszystkim ludzie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rozmowa z Haliną Pupacz, Prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych.

Pani Prezes, dlaczego tak bardzo ważnym dla Polskiej Izby Paliw Płynnych są Międzynarodowe Targi STACJA PALIW?

Główne zadania i działania Izby - określone w jej statucie - to m.in.: porady i fachowa pomoc w kwestiach technicznych, prawnych i organizacyjnych; ochrona i reprezentacja interesów firm zrzeszonych; współpraca z organami państwowymi, instytucjami, samorządami i organizacjami branżowymi. Co roku odwiedzający stoiska w EXPO XXI mogą przekonać się, że wszystkie wyżej wymienione cele Izba z naddatkiem nawet realizuje właśnie m.in. poprzez Międzynarodowe Targi STACJA PALIW, tradycyjnie w maju organizowane w Warszawie, największe wydarzenie tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej.

Nasze Targi to bowiem nie tylko okazja do prezentacji najnowszych produktów czy usług dla stacji paliw i towarzyszących im centrów motoryzacyjnych, gastronomiczno-wypoczynkowych i handlowych. Przede wszystkim jest to dogodny czas dla spotkań przedsiębiorców, po prostu miejsce, gdzie tworzy się szeroka platforma dialogu między poszczególnymi, tak różnymi wszak uczestnikami rynku. Dlatego też dziękuję wszystkim wystawcom i licznym gościom współtworzącym nasze fora dyskusyjne, konferencji, spotkań B2B i B2A. Dla uhonorowania tych pierwszych mamy targowy konkurs na PRODUKT ROKU, a dla promowania marki niezależnych stacji mamy konkurs na ZŁOTĄ STACJĘ ROKU, którego wyniki również zostaną ogłoszone na Targach.

Międzynarodowe Targi STACJA PALIWto także doskonałe miejsce i czas do podnoszenia świadomości naszych konsumentów - czyli praktycznie wszystkich Polaków, bo przecież bez paliw nasze życie, nie tylko gospodarcze, ale też zwykłe funkcjonowanie każdego obywatela naszego kraju jest dziś praktycznie niemożliwe.

Warto podkreślić, że Targi to nie tylko spotkanie przedsiębiorców, ich klientów i administracji, ale także kwestia tak bardzo podnoszonego dziś bezpieczeństwa energetycznego kraju. To przecież od kondycji naszej branży, infrastruktury krytycznej: energetyki, usług finansowych, transportu (w tym sieci logistyki paliwowej) oraz komunikacji, jako najwrażliwszych elementów funkcjonowania każdego państwa zależy przecież ogólny stan gospodarki.

Pani Prezes, Polska Izba Paliw Płynnych obchodzi w tym roku Jubileusz 25-lecia. Jak ocenia Pani ten okres i czego życzyłaby Pani na przyszłość?

Zaraz po transformacji ustrojowej naszego kraju w 1989 r., w okresie kiedy Polacy postanowili "wziąć sprawy w swoje ręce", powstały w naszym kraju prywatne stację paliw. Tworzący je przedsiębiorcy inwestowali w nie oszczędności całego życia. Polska Izba Paliw Płynnych, izba gospodarcza zrzeszająca te podmioty rynkowe, powstała w 1991 r. Od tego czasu stała się reprezentatywnym i rozpoznawalnym przedstawicielem niezależnego sektora energetycznego, we współpracy z innymi organizacjami handlu i usługi prowadząc nieustanne działania, dialog dla dobra naszego kraju.

Od 1989 r. diametralnie zmienił się krajobraz Polski. Z gospodarki centralnie planowanej - którą dziś młodzi, oglądając filmy Barei, uznają tylko za zabawną fikcję, nie wierząc, że były to realia - przeszliśmy do wolnego rynku. Jednak jeśli spojrzymy na zadania Izby nakreślone u jej zarania w statucie, widać, że chociaż z biegiem czasu wiele naszych inicjatyw przełożyło się na poprawę warunków funkcjonowania firm, to nadal pozostaje sporo problemów.

Kiedyś był nim w ogóle dostęp niezależnych podmiotów do rynku. Dziś jest to zachowanie równoprawnych warunków konkurencji. Od dłuższego już czasu funkcjonujemy w sytuacji marż detalicznych na bardzo niskim poziomie. Dość często występują okresy, kiedy marża paliwowa nie pozwala nawet na pokrycie kosztów prowadzenia stacji. Obrona konkurencyjności to nasze najważniejsze zadanie. Dlatego Izba zajmuje szerokim spektrum spraw i problemów tego dotyczących. Jeżeli mamy stawić im czoła, jeżeli w ogóle niezależna branża paliwowa ma przetrwać - musimy być razem i mówić jednym głosem.

Jak postrzega Pani rolę sektora MŚP we współczesnej polskiej gospodarce?

U podstaw państwa, w którym żyjemy, jest założenie gospodarki wolnorynkowej. To dzięki podatkom płaconym przez przedsiębiorców, angażujących w swej codziennej pracy własne kapitały, może zostać skonstruowany budżet, którym później dysponują administracje rządowa i samorządowa. To dzięki naszym wpłatom do budżetu może działać publiczna służba zdrowia czy powszechne szkolnictwo. Podatki od podmiotów sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw, takich jak członkowie PIPP, właściciele niewielkich stacji, służących polskim kierowcom, stanowią proporcjonalnie gros dochodów budżetowych.

Podmioty tego sektora tworzą także miejsca pracy. Dostarczają zaopatrzenie w rejonach postrzeganych przez koncerny jako nieatrakcyjne i pomijane w planach rozwojowych. Warto przypomnieć, że prywatni przedsiębiorcy od zawsze, bo z założenia, budując lokalne rynki i społeczności, realizują ideę społecznej odpowiedzialności biznesu - tak modny dziś w korporacjach globalnych CSR (ang. Corporate Social Responsibility).

Wysiłek włożony w stworzenie własnego biznesu, połączony najczęściej z pokonywaniem licznych przeszkód, powinien przynosić nie tylko satysfakcję, ale i zysk. Do tego konieczne jest jednak zapewnienie przez Państwo odpowiednich, przyjaznych dla przedsiębiorców, warunków funkcjonowania. Ale oprócz wsparcia, zrozumienia uwarunkowań biznesowych w zdrowej, konkurencyjnej gospodarce ze strony administracji państwowej prywatnemu polskiemu biznesowi potrzebne jest jeszcze coś - społeczeństwo obywatelskie. Świadome tego, że to nie Państwo, nie kolejne ekipy rządowe budują Polskę, tylko oni sami swoim codziennym wysiłkiem. Dlatego tak ważne jest określone w statucie naszej Izby upowszechnianie wiedzy o roli niezależnych przedmiotów gospodarczych.

Jak Polska Izba Paliw Płynnych realizuje tę założenia statutowe?

Izba integruje rozproszonych przedsiębiorców. Jest nie tylko platformą współpracy, ale daje także możliwość dialogu z większymi uczestnikami rynku. Ważne, by jak najwięcej przedsiębiorców brało w tym udział. Stąd tak istotny jest bezpośredni kontakt z członkami Izby. Statutowym zadaniem Izby jest reprezentowanie niezależnych stacji, obrona interesów i dobrego imienia naszych przedsiębiorców, upowszechnianie wiedzy i kultury technicznej. Służą temu nasze media: miesięcznik "Paliwa Płynne", serwis paliwa.pl, mailing członkowski, spotkania regionalne, warsztaty i szkolenia, konferencje tematyczne. Niezwykle ważnym narzędziem komunikacyjnym są dorocznie organizowane przez PIPP w Warszawie Międzynarodowe Targi STACJA PALIW, w tym roku mające już 23. swą edycję.

Dziękuję za rozmowę

Rozmawiał Zdzisław Pisiński
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Izba to przede wszystkim ludzie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!