PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak zbudować polski Microsoft?

Autor: Adam Czyżewski. Blog Głównego Ekonomisty PKN ORLEN
14-03-2014 08:47
Jak zbudować polski Microsoft?
Fot. Fotolia

Nie ma debaty na temat konkurencyjności polskiego przemysłu i gospodarki, w której nie pojawiłby się wątek innowacji. O innowacjach najczęściej mówimy w kontekście mikroekonomicznym. Gdyby tak udało się wymyślić nowy produkt, usługę lub technologię, która w miarę szybko podbiłaby międzynarodowe rynki i wykreowała rozpoznawalną polską markę…

Przecież mamy tylu zdolnych naukowców sypiących pomysłami jak z rękawa. Gdyby dostali trochę więcej pieniędzy na badania, wiele pomysłów w końcu odniosłoby komercyjny sukces. Ponieważ państwowa kasa nie jest bez dna, do finansowania badań mogłyby się dołożyć duże firmy a wtedy sukces mamy w garści. I nie ma co trwonić pieniędzy na wszystko. Przecież wiadomo, które branże są konkurencyjne. I mamy prostą receptę na… zmarnowanie środków. Nauka pieniądze wchłania, innowacyjne pomysły są a komercyjnych sukcesów nie widać. Dlaczego?
Paradoksalnie, jedną z zasadniczych przyczyn jest to, że pieniądze stawiamy na konkrety (sprawdzone rozwiązania) a nie na wizje, że wolimy duże niż małe i oczekujemy szybko korzyści (zwrotu poniesionych nakładów). Tak działaliśmy od początku transformacji i to z bardzo pozytywnym skutkiem. Polska należy do grupy najszybciej rosnących gospodarek a miarą naszego sukcesu gospodarczego jest to, że z bankruta staliśmy się gospodarką aspirującą do G20 zarówno pod względem wartości PKB jak i dochodu na mieszkańca. Zrealizowaliśmy najlepszą z możliwych strategii modernizacji gospodarki i wygląda na to, że chcemy ją kontynuować.

Niewielu z nas dostrzega, że potencjał tej strategii rozwoju powoli się wyczerpuje, bo jesteśmy dobrze wykształceni, już osiągnęliśmy wysoki poziom dochodu na mieszkańca i mamy odpowiednio wysokie aspiracje płacowe. To nam utrudnia konkurowanie w tych dziedzinach, w których posługujemy się dostępnymi komercyjnie technologiami, gdyż jesteśmy drożsi nie tylko od Chińczyków, Koreańczyków czy Hindusów ale także od Rumunów i Bułgarów.

Dlatego musimy przestawić model/strategię rozwoju gospodarczego z „modernizacji” na „innowacje”, bo w przeciwnym razie utkniemy w pułapce średniego dochodu. Ta zmiana będzie o wiele trudniejsza, niż transformacja ustrojowa, którą już mamy za sobą, bo innowacyjność, czyli zdolność gospodarki to kreowania nowych, nikomu nie znanych produktów, usług i technologii, to nie gałąź przemysłu lecz najwyższa faza rozwoju gospodarczego, wymagająca skoordynowanych działań i współpracy nauki, biznesu i instytucji państwa.
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

37 409 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

657 146 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 006 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.