PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak zbudować polski Microsoft?

Autor: Adam Czyżewski. Blog Głównego Ekonomisty PKN ORLEN
14-03-2014 08:47
Jak zbudować polski Microsoft?
Fot. Fotolia

Nie ma debaty na temat konkurencyjności polskiego przemysłu i gospodarki, w której nie pojawiłby się wątek innowacji. O innowacjach najczęściej mówimy w kontekście mikroekonomicznym. Gdyby tak udało się wymyślić nowy produkt, usługę lub technologię, która w miarę szybko podbiłaby międzynarodowe rynki i wykreowała rozpoznawalną polską markę…

Przecież mamy tylu zdolnych naukowców sypiących pomysłami jak z rękawa. Gdyby dostali trochę więcej pieniędzy na badania, wiele pomysłów w końcu odniosłoby komercyjny sukces. Ponieważ państwowa kasa nie jest bez dna, do finansowania badań mogłyby się dołożyć duże firmy a wtedy sukces mamy w garści. I nie ma co trwonić pieniędzy na wszystko. Przecież wiadomo, które branże są konkurencyjne. I mamy prostą receptę na… zmarnowanie środków. Nauka pieniądze wchłania, innowacyjne pomysły są a komercyjnych sukcesów nie widać. Dlaczego?
Paradoksalnie, jedną z zasadniczych przyczyn jest to, że pieniądze stawiamy na konkrety (sprawdzone rozwiązania) a nie na wizje, że wolimy duże niż małe i oczekujemy szybko korzyści (zwrotu poniesionych nakładów). Tak działaliśmy od początku transformacji i to z bardzo pozytywnym skutkiem. Polska należy do grupy najszybciej rosnących gospodarek a miarą naszego sukcesu gospodarczego jest to, że z bankruta staliśmy się gospodarką aspirującą do G20 zarówno pod względem wartości PKB jak i dochodu na mieszkańca. Zrealizowaliśmy najlepszą z możliwych strategii modernizacji gospodarki i wygląda na to, że chcemy ją kontynuować.

Niewielu z nas dostrzega, że potencjał tej strategii rozwoju powoli się wyczerpuje, bo jesteśmy dobrze wykształceni, już osiągnęliśmy wysoki poziom dochodu na mieszkańca i mamy odpowiednio wysokie aspiracje płacowe. To nam utrudnia konkurowanie w tych dziedzinach, w których posługujemy się dostępnymi komercyjnie technologiami, gdyż jesteśmy drożsi nie tylko od Chińczyków, Koreańczyków czy Hindusów ale także od Rumunów i Bułgarów.

Dlatego musimy przestawić model/strategię rozwoju gospodarczego z „modernizacji” na „innowacje”, bo w przeciwnym razie utkniemy w pułapce średniego dochodu. Ta zmiana będzie o wiele trudniejsza, niż transformacja ustrojowa, którą już mamy za sobą, bo innowacyjność, czyli zdolność gospodarki to kreowania nowych, nikomu nie znanych produktów, usług i technologii, to nie gałąź przemysłu lecz najwyższa faza rozwoju gospodarczego, wymagająca skoordynowanych działań i współpracy nauki, biznesu i instytucji państwa.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

559 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP