PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jest kompromis w sprawie wykorzystania biopaliw w transporcie

Autor: PAP
30-10-2008 18:57

Kraje członkowskie UE porozumiały się w sprawie kryteriów, jakie będą musiały spełniać biopaliwa dopuszczone do użytku w Unii Europejskiej.

W ramach walki z ociepleniem klimatu, UE ma do 2020 roku 10 proc. zapotrzebowania na energię w transporcie pokrywać ze źródeł odnawialnych: przede wszystkim biopaliw. Muszą one jednak spełnić surowe kryteria redukcji emisji CO2 w porównaniu z tradycyjnym paliwem - po to, by "wartość dodana" biopaliw była jak największa, wziąwszy także pod uwagę emisje powstałe w produkcji i transporcie.
Ambasadorowie krajów członkowskich uzgodnili w środę w Brukseli kompromis w tej sprawie. Ustalili, że poziom oszczędności musi wynosić co najmniej 35 proc. już od dnia wejścia w życie dyrektywy (prawdopodobnie 2010 r.). Do 2013 r. ma być czas na dostosowanie już istniejących zakładów produkcji biopaliw. Bardziej ambitny próg 50 proc. ma obowiązywać od roku 2017. KE proponowała w styczniu rok 2015, ale ostro protestowały przeciwko temu m.in. Polska, Francja i Austria. Argumentowały, że trzeba więcej czasu, by zwrócił się koszt nowych instalacji.

Parlament Europejski w głosowaniu w komisji przemysłu wprowadził we wrześniu dużo surowsze kryteria: najpierw co najmniej 45 proc. a od roku 2015 - 60 proc. W rozpoczynających się już w przyszłym tygodniu negocjacjach z eurodeputowanymi, francuskie przewodnictwo w UE będzie próbowało utemperować ich ambicje, by do końca roku umożliwić porozumienie w sprawie dyrektywy o energii odnawialnej. Jest ona częścią pakietu klimatyczno-energetycznego, który ma zapewnić, że do 2020 roku UE zredukuje emisje CO2 o 20 proc.

Progi są kluczowe dla polskich producentów. Używany w Polsce m.in. w maszynach rolniczych i komunikacji miejskiej biodiesel z oleju rzepakowego ma wskaźnik "oszczędności" (zwanej w unijnym żargonie "zrównoważonością") 38 proc. To oznacza, że - jeśli dyrektywa przejdzie w uzgodnionym przez rządy kształcie - będzie mógł być używany do 2017 r. Potem producenci będą musieli albo poprawić technologię produkcji, albo przedstawić nowe wyliczenia, które dowiodą, że ich biopaliwa przyczyniają się do redukcji CO2 w wymaganym przez unijne prawo stopniu.

Polscy producenci twierdzą, że w przypadku rzepakowego biodiesla jest możliwe osiągnięcie pułapu 41-42 proc. KE przekonuje, że wyższy wskaźnik jest możliwy dzięki nowym inwestycjom. Producenci odpowiadają, że ich koszt może postawić pod znakiem zapytania ekonomiczny sens przedsięwzięcia.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 932 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 330 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP