PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kara za dyskryminowanie Orlenu na Litwie. O co chodzi w polsko-litewskim sporze?

Autor: wnp.pl (AH)
03-10-2017 06:56

Komisja Europejska nałożyła na litewskie koleje grzywnę w wysokości prawie 28 mln euro za łamanie przepisów ochrony konkurencji. Chodzi o skargę, jaką wniósł PKN Orlen w sprawie usunięcia odcinka torów łączącego Litwę z Łotwą. W wyniku ich demontażu polski koncern był zmuszony do korzystania z dłuższej drogi, by przewozić ładunki na Łotwę.

  • 27 873 000 mln euro - dokładnie takiej wysokości karę nałożyła Komisja Europejska na Lietuvos geležinkeliai.
  • Chodzi o decyzję litewskiej państwowej spółki kolejowej Lietuvos Geleżinkeliai (LG) z 2008 r. o rozebraniu 19-kilometrowego odcinka torów między Możejkami a Łotwą utrudniła funkcjonowanie rafinerii Orlen Lietuva.
  • W wyniku rozebrania torów rafineria Orlen Lietuva utraciła najbardziej rentowny szlak eksportowy dla swoich towarów i została zmuszona do korzystania z dłuższego odcinka litewskich kolei prowadzących do portu w Kłajpedzie.
  • W 2008 r. płocki koncern Orlen skierował w tej sprawie do KE skargę. W 2013 r. KE wszczęła przeciw litewskiemu przewoźnikowi postępowanie.

- Litewski przewoźnik wykorzystał fakt, że kontroluje krajową infrastrukturę kolejową, aby zaszkodzić swoim konkurentom. Unia Europejska potrzebuje sprawnie funkcjonującego rynku kolejowych przewozów towarowych. Działanie spółki polegające na demontażu publicznej infrastruktury kolejowej, aby chronić się przed konkurencją, jest niedopuszczalne i bezprecedensowe - Margrethe Vestager, europejska komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji.

W toku postępowania wyjaśniającego Komisja stwierdziła, że opisane działania ograniczają konkurencję na rynku kolejowych przewozów towarowych, uniemożliwiają bowiem dużemu klientowi kolei litewskich korzystanie z usług innego przewoźnika. Koleje litewskie nie przedstawiły żadnego obiektywnego uzasadnienia usunięcia odcinka torów. Zdaniem KE, takie zachowanie stanowi naruszenie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który zakazuje nadużywania dominującej pozycji na rynku.

10 lat sporu


O co chodzi w polsko-litewskim konflikcie? W 2008 r. Orlen, jeden z ważniejszych klientów handlowych litewskich kolei, postanowił przekierować swoje przewozy towarowe z Litwy na Łotwę i korzystać z usług innego przewoźnika kolejowego. W październiku 2008 r. koleje litewskie zdemontowały w pobliżu jego rafinerii 19-kilometrowy odcinek torów łączący oba kraje. Usunięcie tego odcinka spowodowało, że Orlen został zmuszony do korzystania z dużo dłuższej drogi, aby przewozić ładunki na Łotwę. Zdemontowanego odcinka torów kolejowych nadal nie odbudowano.

NA GIEŁDZIE


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 564 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

518 190 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP