Realizacja pierwszego etapu budowy gdańskiego Terminalu Naftowego PERN "Przyjaźń" jest zaawansowana w 67 proc. - poinformował w środę w Gdańsku minister skarbu Włodzimierz Karpiński dodając, że inwestycja zakończy się zgodnie z planem - w trzecim kwartale br.
Jak zaznaczył Karpiński na konferencji prasowej zorganizowanej na terenie inwestycji, pierwszy etap budowy terminalu jest zaawansowany "na poziomie 67 procent", a inwestycja zostanie zakończona w trzecim kwartale br., jak przewidywały plany.
Karpiński dodał też, że terminal jest jednym z elementów "wspólnego, przemyślanego i konsekwentnie realizowanego systemu bezpieczeństwa energetycznego kraju". Podkreślił, że inwestycja została zaprojektowana przez polskich inżynierów, niemal w stu procentach realizowana jest przez krajowe firmy, a polskie spółki zapewniają około 80 procent dostaw na potrzeby budowy.
Minister dodał, że "potężne inwestycje w energetykę sięgające 100 mld zł przez najbliższe pięć lat, nie służą tylko energetyce, ale też przyczyniają się do rozwoju gospodarczego regionu i całego kraju".
Prezes PERN "Przyjaźń" Marcin Moskalewicz przypomniał, że pierwszy etap budowy Terminalu Naftowego przewidywał postawienie sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. każdy oraz budowę infrastruktury niezbędnej do ich obsługi. Wszystkie zbiorniki zostały już zbudowane: trwają przy nich ostatnie prace. "W połowie maja przewidujemy próby ciśnieniowe zbiorników" - powiedział Moskalewicz.
Każdy ze zbiorników ma 19 metrów wysokości oraz 80 metrów średnicy i zaopatrzony został w tzw. "pływający dach", który będzie się utrzymywał na powierzchni magazynowanego paliwa. Paliwo będzie transportowane do i ze zbiorników za pośrednictwem systemu rurociągów, których sercem będzie sterująca ruchem cieczy pompownia o mocy 120 tys. metrów sześciennych na dobę.
Drugi etap Terminalu Naftowego, który ma zostać zrealizowany do 2018 r., zakłada budowę zbiorników o łącznej pojemności 325 tys. metrów sześc. W ramach tego etapu do terminalu ma też zostać doprowadzona bocznica kolejowa. Powstanie też stacja autocystern.
Pierwotnie zakładano, że zbiorniki budowane w ramach drugiego etapu będą przeznaczone do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów. Jak poinformował w środę Moskalewicz, PERN zastanawia się nad tym, czy nie postawić w większej niż dotąd zakładano mierze, na zbiorniki przeznaczone do przechowywania chemikaliów. "Wymagałoby to zmiany technologii budowy zbiorników" - podkreślił Moskalewicz.
Prezes wyjaśnił, że ta ewentualna zmiana planów wiąże się z dużym zainteresowaniem polskich firm importem chemikaliów. Dodał, że modyfikacja planów nie wpłynie na zmianę kosztu budowy terminalu: całkowity koszt obu etapów tej inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.
Moskalewicz podkreślił, że teren Terminalu Naftowego jest położony bardzo blisko nabrzeża. Jak dodał, PERN myśli też o budowie w sąsiedztwie terminalu pirsu, który służyłby do przeładunku chemikaliów. "Chemikalia wymagają tego, by było jak najkrótsze połączenie między zbiornikami a pirsem przeładunkowym" - powiedział Moskalewicz.
Z budową Terminalu Naftowego związana jest także rozbudowa zlokalizowanej w jego sąsiedztwie infrastruktury Przedsiębiorstwa Przeładunku Paliw Płynnych Naftoport Sp. z o.o. (PERN jest jednym z udziałowców tej firmy). Jak powiedział PAP Moskalewicz, w ostatnich dniach Naftoport oddał do użytku kolejne - piąte stanowisko do przeładunków wybudowane kosztem 35 mln zł.
PERN jest jednoosobową spółka Skarbu Państwa, strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i należącą do tzw. infrastruktury krytycznej. Zarządza na terenie kraju siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,2 mln metrów sześc. Rurociągami naftowymi spółka tłoczy surowiec z Rosji - ok. 50 mln ton rocznie - do rafinerii PKN Orlen i Grupy Lotos oraz rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Karpiński: realizacja I etapu Terminalu Naftowego zaawansowana w 67 proc.