PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

KIB chce krótszego okresu przejściowego na E10

Autor: wnp.pl (MS)
23-08-2012 15:33

Zdaniem Krajowej Izby Biopaliw czteroletni okres przejściowy przewidziany w ramach wprowadzenia do obrotu paliwa E10 jest zbyt długi. W opinii organizacji spowoduje to niepotrzebne ograniczenie popytu na bioetanol wykorzystywany do produkcji tego paliwa. KIB apeluje też o przeprowadzenie wśród kierowców kampanii informacyjnej, która pomoże uniknąć niepotrzebnych kontrowersji wokół E10.

Polscy wytwórcy bioetanolu, jak również podmioty paliwowe zobligowane do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego borykają się z problemem ograniczonego popytu na ten biokomponent. Sytuacja ma się zmienić dzięki nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, przedstawionej już przez Ministerstwo Gospodarki do konsultacji społecznych, która zakłada wprowadzenie paliwa E10 tj. benzyny z maksymalnym 10 proc. udziałem bioetanolu.
Projekt nowelizacji przewiduje jednak okres przejściowy jednoczesnej sprzedaży E5 i E10 przez kolejne 4 lata, do końca 2016 roku. – Takie rozwiązanie to nie tylko naturalne ograniczenie popytu na bioetanol, ale również znaczne wydłużenie okresu przejściowego od tego przewidzianego w Dyrektywie 2009/28/WE tj. do końca 2013 roku – twierdzi KIB. W swoim stanowisku do projektu ustawy zarząd Krajowej Izby Biopaliw wyraził swoją dezaprobatę wobec przedstawionego przez Ministerstwo Gospodarki uzasadnienia takiego rozwiązania.

Zdaniem KIB argument związany z terminem praktycznego wejścia E10 na rynek krajowy w 2013 roku, nie znajduje racjonalnego oparcia w kontekście wstępnego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw, jaka została przyjęta przez Sejm w dniu 27 maja 2011 roku. – Już wówczas bowiem, przy okazji zmiany definicji oleju napędowego polegającej na zwiększeniu dopuszczalnego udziału estrów metylowych z 5 do 7 proc., istniała realna szansa na wprowadzenie jednoczesnej zmiany definicji benzyn silnikowych – argumentują władze organizacji.

Według KIB, jak najszybsze wejście w życie paliwa E10 leży w interesie wszystkich zainteresowanych stron, przede wszystkim dlatego, że pozwala na bardziej ekonomiczny sposób realizacji NCW. – Należy jednak podkreślić, że niezależnie od długości okresu przejściowego, powodzenie we wprowadzaniu na rynek tego paliwa będzie zależało przede wszystkim od całego szeregu czynności przygotowawczych dotyczących warstwy informacyjno-edukacyjnej skierowanej do kierowców, bez której, jakkolwiek długi byłby okres przejściowy, będą kłopoty we wprowadzaniu na rynek tego paliwa – czytamy w oświadczeniu organizacji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP