PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kłopoty z wejściem nowych generacji biopaliw

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
02-02-2009 13:49

Biopaliwa pierwszej generacji są już przestarzałe, zaś biopaliwa drugiej generacji nie weszły jeszcze w fazę opłacalności. Ulepszenia procesów konwersji biopaliw drugiej generacji paliw będą niezwykle istotne w Europie, gdzie do 2020 r. ma wejść w życie wymóg dziesięcioprocentowej zawartości biokomponentu w paliwach - podkreśla firma doradcza Frost & Sullivan.

Biopaliwa trzeciej i czwartej generacji są dopiero w początkowej fazie badań, w związku z tym przewiduje się, że Europa do 2010 r. osiągnie tylko pięcioprocentowy wskaźnik użycia biopaliw, w porównaniu z zakładanym 5,75 procent.
Niepokojący według odbiorców końcowych jest wzrost cen żywności, spowodowany popytem na biopaliwa. Przekłada się to w niekorzystny sposób na sprzedaż pojazdów napędzanych tym rodzajem paliwa. Światowa produkcja biopaliw przekroczyła w 2005 r. 12 mld galonów, co stanowi zaledwie ułamek ogólnego zapotrzebowania na paliwo.

- Jakkolwiek głównym celem propagowania biopaliw jest ograniczenie naszej zależności od paliw kopalnych, rozbieżności między regionami w zakresie akceptacji oraz przyjętych strategii doprowadziły do skomplikowanej sytuacji na światowym rynku biopaliw. Z jednej strony kraje takie jak Brazylia i Szwecja forsują propozycję zwiększenia wymaganej zawartości biokomponentu w odniesieniu do producentów i przedsiębiorstw paliwowych. W innych zaś regionach ta sprawa utknęła w martwym punkcie, głównie ze względu na niepokój o surowce oraz obawy klientów związane z debatą w sprawie relacji między biopaliwami a żywnością - mówi analityk Frost & Sullivan, Kaushik Madhavan.

Niedogodność wynikająca z kosztu produkcji biopaliw znacznie przewyższa korzyści związane z ich wykorzystywaniem. Ta sytuacja raczej nie zmieni się do 2015, nawet przy wykorzystaniu biopaliw drugiej generacji. Rozwój rynku hamują też problemy związane z gwarancją. Producenci nie są w stanie oferować jakichkolwiek zabezpieczeń lub rękojmi w przypadku korzystania z paliwa z wysoką zawartością biokomponentu, ze względu na brak certyfikacji oraz ustandaryzowanych wytycznych dla testowania pojazdów.

Różnice i przepisy regionalne dotyczące certyfikacji biopaliw doprowadziły do różnic jakościowych. Producenci są niechętni pozyskiwaniu surowców z krajów Azji Południowo-Wschodniej, powołując się przy tym na problemy z jakością. Niezbędna będzie zatem ogólnoświatowa certyfikacja biopaliw w celu zapewnienia zgodności z wymogami we wszystkich regionach.

- Obróbka spalin z silnika Diesla stanowi istotny problem w zastosowaniach o wysokiej zawartości biokomponentu. Filtr DPF traci wydajność po przekroczeniu progu 5-6 proc. zawartości biopaliwa. Producenci wykorzystujący techniki regeneracji oparte o „post-injection” nie są przekonani czy zezwalać na stosowanie wysokiej zawartości biokomponentu w swoich pojazdach - dodaje Madhavan.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP