Kolejne obniżki cen paliw za nami

Kolejne obniżki cen paliw za nami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Za litr benzyny płacimy średnio o 3 grosze mniej niż przed tygodniem i 2 grosze za litr oleju napędowego. Średnia cena Eurosuper 95 spadła do poziomu 5,47 zł/l. To poziom, który ostatni raz odnotowaliśmy 12 miesięcy temu. Olej napędowy kosztuje średnio 5,56 zł/l. Inaczej niż w przypadku benzyny, ostatni raz na podobnym poziomie jak teraz kształtowały się ceny diesla na początku tegorocznych wakacji.

Na coraz większej ilości stacji odnotowaliśmy w tym tygodniu ceny benzyny Eurosuper 95 na poziomie około 5,30 zł/l i poniżej. Takich stacji powinno sukcesywnie przybywać w kolejnych dniach, czemu będzie sprzyjała sytuacja na rynku hurtowym, gdzie ceny nie rosną.

Jednocześnie mimo spadków cena oleju napędowego będzie utrzymywała się na poziomie o kilka groszy na litrze wyższym od ceny Eurosuper 95, przynajmniej do końca zimy. Co ważne nie powinna powtórzyć się sytuacja ze stycznia tego roku, kiedy za olej napędowy kierowcy płacili średnio 18 groszy więcej niż za litr Eurosuper 95.

Analiza cen w poszczególnych regionach wykazuje duże zróżnicowanie. Różnica między cenami w najtańszym i najdroższym regionie sięga 20 groszy na litrze benzyny i 15 groszy na litrze oleju napędowego.

Najtaniej w Święta będziemy tankować benzynę w województwie dolnośląskim i pomorskim (5,34 i 5,34 zł/l), a olej napędowy w dolnośląskim po 5,48 zł/l. Najwyższe ceny benzyny Pb95 utrzymują się w województwie zachodniopomorskim (5,54 zł/l), a oleju napędowego (5,63 zł/l) w lubuskim.

Podobnie jak na rynku detalicznym tak i na rynku hurtowym nie powinniśmy obserwować gwałtownego odwrócenia tendencji na wzrostową. W tym tygodniu korekty cen w dół sięgały 1,35 – 3 groszy na litrze.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 21-12-2012 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4126 PLN/1000l (spadek o 23 PLN/1000l w porównaniu do cen z 14-12-2012), Superplus 98 – 4255 PLN/1000l (bz), olej napędowy 4236 PLN/1000 l (spadek o 13 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2969 PLN/1000 l (spadek o 9 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 21-12-2012 w Lotosie: Eurosuper 95 – 4125PLN/1000l (spadek o 31 PLN/1000l w porównaniu do cen z 14-12-2012), Superplus 98 – 4251 PLN/1000l (wzrost o 1 PLN/1000l), olej napędowy 4236 PLN/1000 l (spadek o 16 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2970 PLN/1000 l (spadek o 21 PLN/1000l).

Ceny ropy Brent w mijającym tygodniu wzrosły w rejon 110 USD tym samym poziom cen jest najwyższy od początku grudnia. Rynek powoli dyskontował osiągnięcie porozumienia w amerykańskim Kongresie w kwestii klifu fiskalnego. Wzrosty cen wyhamowały w końcówce tygodnia kiedy okazało się, że na decyzje w kwestii rozwiązania problemu klifu fiskalnego przyjdzie jeszcze poczekać.

Zaskoczeniem dla rynku okazał się duży wzrost konsumpcji paliw w USA największym konsumencie ropy naftowej na świecie. W ostatnim tygodniu popyt wzrósł aż 6% (1,1 mln bbl/d) do 19,96 mln bbl/d. W porównaniu z analogicznym tygodniem roku ubiegłego konsumpcja jest 8,4% wyższa. Wzrost popytu na paliwa wynika w głównej mierze ze wzrostu zapotrzebowania na oleje, których konsumpcja w minionym tygodniu wzrosła 20% (0,7 mln bbl/d) do najwyższego poziomu od listopada 2011 roku. O ile zapasy ropy mimo spadku w ubiegłym tygodniu 1 mln bbl (zgodnie z danymi EIA) pozostają na wysokim poziomie tak rezerwy olejów są niskie - poziom zapasów jest 17% niższy w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Bliski Wschód cały czas pozostaje czynnikiem ryzyka geopolitycznego. Sytuacja w Syrii jest na tyle poważna, że nawet Rosja zdecydowała się na wysłanie okrętów aby przygotować się do ewakuacji obywateli swego kraju. Dodatkowo cały czas napięta jest sytuacja na linii USA-Iran w kwestii rozwiązania problemu programu nuklearnego.

Najwięksi odbiorcy irańskiej ropy zapowiadają dalsze ograniczenia w zakupach w przyszłym roku. Zgodnie z kalkulacjami Reutersa Iran z powodu sankcji i spadku importu stracił w ciągu roku 60 miliardów dolarów. W przyszłym roku import może spaść o 0,14 mln bbl/d z obecnego poziomu około 1,1 mln bbl/d co dla Iranu miałoby oznaczać dodatkową stratę 5 miliardów dolarów rocznie. Do momentu wprowadzenia sankcji prawie 70% irańskiego eksportu ropy trafiało na rynki azjatyckie a największymi odbiorcami były Chiny, Japonia, Indie i Korea Pd.

Chiny największy partner handlowy Iranu w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku zmniejszyły zakupy irańskiej ropy 22% do poziomu 0,426 mln bbl/d. W 2013 roku oczekiwana jest dalsza redukcja importu o 5-10%. Japonia natomiast która ograniczyła w tym roku import irańskiej ropy o 40% zapowiada dalszą jego redukcję w granicach 15% do około 0,16 mln bbl/d. Podobnie około 10-20% mniej irańskiej ropy w przyszłym roku kupią Indie i Korea Pd.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejne obniżki cen paliw za nami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!