Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolejny rok wyzwań przed polską logistyką naftową

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
01-02-2011 12:10
Kolejny rok wyzwań przed polską logistyką naftową

Rozpoczęty waśnie rok będzie kolejnym, który obfitować może w zmiany w krajobrazie logistyki naftowo-paliwowej w naszym kraju. Zdaniem Aleksandra Zawiszy, niezależnego eksperta rynkowego a w latach 2006-2008 dyrektora biura strategii OLPP, po raz kolejny nie zabraknie jednak decyzji i projektów, które ostatecznie nie dojdą do skutku. Wśród nich wymienia choćby rurociąg Brody-Płock, kawerny na ropę i paliwa czy rurociąg produktowy do Trzebini.

Samo nadejście dnia 1 stycznia 2011 r. spowodowało pewne zmiany, zmienił się stosunek w jakim mogą być przechowywane zapasy obowiązkowe paliw. W latach poprzednich producenci i importerzy paliw mogli tworzyć zapasy obowiązkowe maksymalnie w 55% w ropie naftowej a w 45% w paliwach gotowych. - Po 1 stycznia 2011 r. proporcje te wynoszą 50% do 50%, co oznaczało w roku 2010 oraz 2011 wzrost popytu na pojemności magazynowe na paliwa gotowe o ponad 270 tys. m3 co przy obecnym bilansie pojemności magazynowych oznacza, że w 2011 r. powinny zostać rozpoczęte inwestycje w nowe pojemności magazynowe na paliwa gotowe - uważa ekspert. Jego zdaniem opisana powyżej zmiana przepisów spowoduje także zmniejszenie popytu na pojemności magazynowe, przeznaczone pod magazynowanie zapasów obowiązkowych, na ropę naftową o co najmniej 300 tys. m3.
Rok 2011 r. będzie pierwszym rokiem, w którym zacznie działać nowy rosyjski ropociąg BTS-2. - Spowoduje on zanik tranzytu ropy naftowej, pochodzącej ze wschodu, przez gdański Naftoport. Nie wiadomo czy nastąpi całkowity zanik transportu ropy z kierunku wschodniego i rozpocznie się odbiór surowca z morza. Wiadomo, że Polska powinna być do takiej możliwości przygotowana, a na dzień 1 stycznia 2011 r. nie jest przygotowana do tego aby z morza obsłużyć nie tylko swoje rafinerie, ale także dwie rafinerie wschodnioniemieckie - uważa Zawisza.

- W roku 2011 r. projekt budowy ropociągu z ukraińskich Brodów do polskiego Adamowo straci ostatecznie możliwość uzyskania dofinansowania ze środków UE, obecnie jest tam zarezerwowanych prawie 500 mln zł. Tym samym prawdopodobieństwo powstania tego rurociągu z małego spadnie w tym roku do właściwie zerowego - uważa nasz rozmówca.

Jego zdaniem najprawdopodobniej nie zostanie również podpisana umowa na budowę rurociągu transportującego paliwa gotowe z bazy paliw w Boronowie do rafinerii w Trzebini. - Taki rurociąg jest nieopłacalny jako inwestycja dla Grupy Kapitałowej PERN „Przyjaźń”, gdyż ona w takim przypadku traci przychody jakie uzyskuje w bazie w Boronowie a zyskuje na tym PKN Orlen w swojej bazie w Trzebini - argumentuje były dyrektor biura strategii OLPP.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP