Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Koncerny mają problem z jednym parametrem jakości paliw

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
05-02-2015 12:05
Koncerny mają problem z jednym parametrem jakości paliw

Stacje Orlenu, na których stwierdzono odstępstwo od norm, stanowiły nieco ponad 3 proc. spośród 356 stacji koncernu skontrolowanych w 2014 roku przez Inspekcję Handlową, a także zaledwie 0,7 proc. wszystkich stacji należących do sieci Orlen.

Fot. Paweł Pawłowski

Ponad jedna trzecia próbek paliwa, których jakość zakwestionowała Inspekcja Handlowa w 2014 roku, pochodziła ze stacji należących do dużych koncernów, przede wszystkim PKN Orlen, lidera na rynku detalicznym. W zdecydowanej większości przypadków problemem jest jeden parametr: odporność na utlenianie ON.

W 2014 roku Inspekcja Handlowa pobrała łącznie 1410 próbek paliw do kontroli (733 próbki oleju napędowego i 677 próbek benzyn). Naruszenie norm jakościowych stwierdzono w przypadku 72 z tych próbek, przy czym aż 28 z nich pochodziło ze stacji należących na największych krajowych sieci stacji (19 z PKN Orlen, 4 z Shell, 2 z BP, a po jednej ze Statoila, Huzara i Carrefoura).
Na pierwszy rzut oka to porażająca informacja, dla przykładu w 2013 roku inspektorzy mieli zastrzeżenia do jakości paliw na dwóch stacjach z sieci Orlenu, a w 2014 roku aż na 19. W rzeczywistości jednak sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana.

- Z tych 19 przypadków naruszenia parametrów jakościowych na stacjach Orlen blisko 80 proc. dotyczyło jednej właściwości oleju napędowego, tzw. stabilności oksydacyjnej, czyli odporności na utlenianie - wyjaśnia w rozmowie z wnp.pl Jarosław Brzyski, menedżer kategorii paliwa w PKN Orlen. Jak podkreśla przedstawiciel płockiego koncernu, jest to parametr, który w wielu krajach Europy Zachodniej w ogóle nie jest kontrolowany z uwagi na brak wpływu na codzienną eksploatację pojazdów.

Ten sam parametr zakwestionowano we wszystkich czterech przypadkach naruszenia norm jakości na stacjach Shell.

- Eksperci branżowi uważają go za parametr hipotetyczny, bo negatywne skutki mogą się potencjalnie pojawić jedynie w przypadku, gdyby to samo paliwo pozostawało w baku samochodu przez wiele miesięcy, co w praktyce w zasadzie się nie zdarza - przekonuje Jarosław Brzyski.

Z tego powodu w ostatnim roku pojawiały się propozycje, m.in. ze strony branżowej Polskiej Izby Paliw Płynnych, zmierzające do wyeliminowania tego parametru jako niezasadnego przy kontroli jakości paliw na stacjach przez Inspekcję Handlową. Na razie jednak branżowe apele nie odniosły skutku.

- Oczywiście wyrażamy ubolewanie z powodu wystąpienia tego niewielkiego w skali całej sieci PKN Orlen odstępstwa od normy i dokładnie przyglądamy się wszystkim elementom łańcucha logistycznego, dokładając wszelkich starań, żeby uniknąć podobnych przypadków w przyszłości - zapewnia Jarosław Brzyski. - Jednocześnie jednak chcemy zwrócić uwagę, że Inspekcja Handlowa w ramach kontroli bada 18 różnych właściwości oleju napędowego i benzyn, z których jedynie część posiada realny wpływ na funkcjonowanie i ekonomikę pojazdów. Te istotne parametry jakości paliwa PKN Orlen spełnia w pełnym zakresie, co kontrole PIH potwierdzają.

Stacje Orlenu, na których stwierdzono odstępstwo od norm, stanowiły nieco ponad 3 proc. spośród 356 stacji koncernu skontrolowanych w 2014 roku przez Inspekcję Handlową, a także zaledwie 0,7 proc. wszystkich stacji należących do sieci Orlen.

Poniżej lista skontrolowanych stacji:



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP