PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Koncerny przekonają się do białoruskiego rurociągu?

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
20-06-2011 06:17
Koncerny przekonają się do białoruskiego rurociągu?

Rywalizacja pomiędzy prywatnymi a państwowymi spółkami o prawo do budowy rurociągu paliwowego na Białoruś wydaje się wchodzić w decydującą fazę. Obie strony mają w niej mocne argumenty, a szanse na porozumienie miedzy nimi wydają się niewielkie.

„Grupa Lotos rozpoczyna rozmowy z PERN na temat potencjalnej współpracy przy inwestycjach PERN w Gdańsku oraz na granicy polsko-białoruskiej (połączenie rurociągowe bazy w Małaszewiczach z Białorusią)” – czytamy w oświadczeniu obu spółek wydanym przy okazji podpisania listu intencyjnego w sprawie budowy kawern naftowych na Pomorzu.
Choć sam fakt rozpoczęcia rozmów jeszcze niczego nie przesądza, to i tak jest to znaczący postęp w stosunku do dotychczasowego stanowiska Lotosu w tej sprawie. Przypomnijmy, że zarówno Lotos, jak i Orlen opowiadały się jednoznacznie przeciwko budowie transgranicznego połączenia, traktując go jako zagrożenie dla zbytu na własne paliwa. Oba koncerny zakończyły niedawno inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych oleju napędowego i wejście na polski rynek tańszego paliwa z Białorusi mogłoby być poważną konkurencją.

Poprzednie podejście do rozpoczęcia tej inwestycji, wspierane przez Ministerstwo Gospodarki, zostało zablokowane właśnie ze względu na sprzeciw koncernów.

Od tego czasu w grze o rurociąg pojawili się jednak prywatni inwestorzy w postaci spółki TanQuid i Zbigniewa Jakubasa. Podczas gdy spółka specjalizująca się w magazynowaniu paliw miała wybudować własną bazę w Małaszewiczach, jedna ze spółek znanego inwestora miała podjąć się budowy rurociągu.

Gdy o tych planach zrobiło się głośno, do gry postanowił powrócić PERN - spółka ustami swojego prezesa Roberta Soszyńskiego potwierdziła zainteresowanie budową rurociągu.

To jednak warszawski Energopol, spółka kontrolowana przez Jakubasa, jest w posiadaniu pozwoleń na budowę rury po polskiej stronie. Jak udało nam się ustalić, nie musi to jednak przesądzać sprawy na korzyść prywatnych inwestorów. - Już przed kilku laty Operator Logistyczny Paliw Płynnych rozpoczął działania w kierunku wykupienia gruntów w okolicy miejsca, gdzie rurociąg ma przekraczać granicę. Jeśli ten proces został zakończony pomyślnie, to może okazać się, że nawet pomimo posiadania pozwoleń Energopol po prostu nie będzie miał prawa do gruntów, w których miałby on zostać ułożony - mówi nam jeden z byłych menedżerów z branży paliwowej.

Wydaje się, że rozwiązanie może być w tej sytuacji tylko jedno - współpraca PERN-u i OLPP z inwestorami prywatnymi. - Złożyliśmy taką propozycję obu tym spółkom i cierpliwie czekamy na odpowiedź - przyznał Marek Stoń, szef polskiego oddziału spółki TanQuid.

Nasz ekspert stwierdza jednak, że szansa na porozumienie jest niewielka. - Inwestorom prywatnym zależeć będzie na maksymalnym zwiększaniu importu w celu maksymalizacji zysków. Spółkom państwowym już niekoniecznie, choćby ze względu na naciski ze strony Orlenu i Lotosu. Kluczową kwestią byłoby więc to, kto będzie kontrolował ilości importowanego paliwa, a nie sądzę, że którakolwiek ze stron będzie chciała ustąpić - podkreśla. Nie jest więc wykluczone, że mający już dobrych kilka lat projekt wciąż pozostanie tylko na papierze.

NA GIEŁDZIE

Grupa Lotos SA [LTS]

kurs:

38.00 PLN -0.58 (-1.50%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP