Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Krajowa sieć przesyłowa paliw nie będzie się rozwijać szybciej

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
08-12-2010 15:51
Krajowa sieć przesyłowa paliw nie będzie się rozwijać szybciej

Zbyt wolne tempo rozwoju krajowej sieci rurociągów produktowych jest, zdaniem wielu ekspertów, jednym z głównych problemów polskiego rynku paliwowego. Zdaniem przedstawicieli polskich spółek logistycznych nie ma jednak szans na drastyczne przyspieszenie inwestycji w tym zakresie. - Każda decyzja o rozbudowie tej sieci musi być poprzedzona dogłębnymi analizami i rozmowami z partnerem, gdyż my te rurociągi budujemy i nimi zarządzamy, ale to rafinerie muszą oszacować jakich mocy przesyłowych będą w konkretnym przypadku oczekiwały i jakie ceny są akceptowalne. Stąd postęp w realizacji tego typu projektów jest dość wolny - powiedział podczas panelu poświęconego logistyce naftowo-paliwowej na konferencji Nafta/Chemia 2010 prezes PERN Przyjaźń Robert Soszyński.

- Istniejąca sieć rurociągów produktowych w naszym kraju jest niewielka i de facto w całości dedykowana jednemu podmiotowi – PKN Orlen. Wynika to po pierwsze z uwarunkowań historycznych, a także z samego położenia obu naszych rafinerii. Z ubolewaniem stwierdzam, że w tej chwili w zakresie rurociągów produktowych PERN dla Lotosu nie ma żadnej oferty - przyznał prezes PERN.
Nie oznacza to jednak, że żadne inwestycje w sieć przesyłową nie są planowane. W tej chwili Orlen kończy rozbudowę swojego rurociągu na Dolnym Śląsku, którym najprawdopodobniej PERN będzie administrował, podobnie jak pierwszym jego odcinkiem. - Jesteśmy też w trakcie rozmów z Orlenem o budowie rurociągu na odcinku Boronów-Trzebinia. Gdzieś w tle cały czas jest też projekt budowy rurociągu transgranicznego na Białoruś, ale jest to wciąż pomysł na wczesnym etapie analiz, choć niewykluczone, że w bliskiej przyszłości nabierze on bardziej realnych kształtów - ocenia Robert Soszyński.

Jego zdaniem kluczowe dla tego typu inwestycji jest uwzględnienie odpowiedniego poziomu przesyłu, stąd nie jest łatwo znaleźć kierunki, które ten warunek będą spełniały. - Pod tym kątem najbardziej realnym kierunkiem wydaje się kierunek warszawski. Jeśli pomyślnie ukończymy budowę trzeciej nitki Przyjaźni na odcinku wschodnim, tak jak to planujemy do roku 2012, to wtedy po śladzie pierwszej nitki być może zaproponujemy uruchomienie rurociągu produktowego. Ale to także wciąż dość odległa kwestia - zastrzegł prezes PERN-u.

Głos w dyskusji o rurociągach produktowych zabrał także Filip Kowalski, manager w firmie Accenture. - Pamiętajmy, że decyzja o takiej inwestycji musi być przemyślana nie tylko pod kątem aktualnych potrzeb, ale również trzeba wziąć pod uwagę ewentualne zmiany rynkowe w przyszłości, jak choćby pojawienie się nowych graczy. Może to bowiem znacząco zmienić ekonomikę takiego przedsięwzięcia - zauważył.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP