Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kto tak naprawdę decyduje o cenach paliw?

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
15-04-2012 11:51
Kto tak naprawdę decyduje o cenach paliw?

Posłowie parlamentarnego zespołu ds. obniżenia cen paliw w Polsce chcą odpytać szefa największej w kraju firmy paliwowej z możliwości obniżenia cen paliw. Jednak wzywanie do stawienia się w Sejmie prezesa Orlenu to klasyczna zasłona dymna, bo przecież około połowy ceny litra paliwa to przecież różnego rodzaju podatki, nie ustanawiane przez prezesa PKN, Jacka Krawca.

Na niektórych stacjach cena najpopularniejszej benzyny 95-oktanowej sięga już sześciu złotych. Nic więc dziwnego, że kierowcy przesiadają się na komunikację publiczną, a pod adresem PKN Orlen padają kolejne zarzuty.
Klub parlamentarny Solidarna Polska chce na następnym posiedzeniu Sejmu przesłuchać prezesa PKN Orlen Jacka Krawca. - Czekamy w tej chwili na odpowiedź ze strony prezesa PKN Orlen - powiedział portalowi wnp.pl Patryk Jaki, przewodniczący zespołu ds. obniżenia cen paliw. Czytaj więcej: Solidarna Polska chce odpytać prezesa Orlenu jeszcze w kwietniu

Problem w tym, że posłowie zamiast „kombinować”, co zrobić, aby Orlen sprzedawał paliwa taniej, powinni się zastanowić, gdzie głównie leży przyczyna wysokich cen paliw.

Co składa się na cenę paliw? Po stronie koncernów paliwowych to koszt nabycia surowca, jego przerób i dystrybucja plus marża. Jednak równie duży udział w cenie mają podatki.

W przypadku litra benzyny aż 1,56 zł to akcyza. Do tego dochodzi wynosząca około 10 groszy opłata paliwowa. Jakby tego było mało, w cenie litra benzyny jest podatek VAT, wynoszący ponad złotówkę na litrze. Gdyby wiec odliczyć wszystkie podatki, litr benzyny 95-oktanowej na stacjach kosztowałby około trzech złotych. Ktoś może powiedzieć, że to i tak zbyt dużo. Warto jednak podać jedną liczbę. Za baryłkę (159 litrów) surowej ropy koncern musi zapłacić około 120 dol. A przecież ropy nie przerabia się w stosunku 1 do 1 na paliwa. Tak więc faktyczna marża na przerobie, handlu hurtowym i dystrybucji nie jest wcale aż tak monstrualna, jak to czasami próbują nam wmówić politycy.

Trzeba więc jasno powiedzieć, że najskuteczniejszym sposobem obniżek cen paliw jest obniżenie podatków. Na to jednak się nie zanosi.

Poza nielicznymi i stosunkowo niewielkimi chwilowymi obniżkami akcyzy, każdy kolejny rząd i wspierający go posłowie bronią cen paliw jak niepodległości. Powód jest dość prozaiczny. Wpływy budżetowe wynikające ze sprzedaży paliw są tak znaczące, że żaden rząd nie zgodzi się na ich obniżenie.

KOMENTARZE (9)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP