PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

L. Wieciech, POPiHN: HVO przyszłością biopaliw w Polsce

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
30-05-2011 11:23

Zdaniem Leszka Wieciecha, dyrektora generalnego Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, w biopaliwach, podobnie jak w innych sektorach gospodarki, trzeba stawiać na innowacyjność. - Zamierzamy więc promować w Polsce biopaliwa II generacji, tym bardziej, że mamy realne możliwości ich taniego pozyskiwania - mówi portalowi wnp.pl

Według niego testem gotowości naszego rządu do wprowadzania tego typu rozwiązań będą prace nad nowelizacją ustawy o biopaliwach i biokomponentach, które czekają nas lada chwila. - Będziemy walczyć o to, by w do ustawy wpisano wszystkie wymienione w dyrektywie rodzaje paliw i aby wszystkie mogły korzystać na równych prawach z mechanizmów wsparcia – zapowiada Leszek Wieciech.
Głównym postulatem POPiHN-u jest i będzie jednak promocja HVO, czyli uwodornionego oleju roślinnego. – Jest to paliwo zaliczane do drugiej generacji biopaliw, a więc takie, którego sprzedaż liczona będzie podwójnie w ramach unijnego celu 10 proc. udziału paliw odnawialnych w transporcie. Ponadto spełnia ono kryterium zrównoważonego rozwoju, czyli nie jest wytwarzane z surowców żywnościowych. Kolejny argument to pełne wsparcie dla jego stosowania ze strony branży motoryzacyjnej. Takie paliwo można w dowolnych ilościach mieszać z olejem napędowym bez uszczerbku na jego wydajności – wylicza dyrektor POPiHN.

Wreszcie, i nie jest to najmniej istotny argument, produkcja tego paliwa może ruszyć w obu polskich rafineriach niemal natychmiast. – Nasze zakłady są do tego przygotowane najlepiej w Europie dzięki wykorzystaniu technologii współuwodornienia. Właściwie bez konieczności inwestycji możemy więc w dużej ilości produkować doskonałe jakościowo i ekologiczne paliwo. Ponadto gwarantuje ono zapotrzebowanie na biokomponent, czyli w tym przypadku różnego rodzaju oleje roślinne – argumentuje Wieciech.

Jedyny problem to brak wsparcia w postaci zwolnień akcyzowych, jakim podlegają biopaliwa I generacji. Zdaniem dyrektora generalnego POPiHN opór władz pod tym względem jest zupełnie niezrozumiały. – Jest to jednak tylko kwestia czasu, gdyż jest to wymóg unijny, który będzie musiał być spełniony – zapewnia.

Przedstawiciele branży paliwowej nie ukrywają przy tym, że dzięki temu liczą też na możliwość wycofania ze sprzedaży samoistnego biodiesla, czyli paliwa B100. Bez niego spełnienie NCW nie byłoby obecnie możliwe, ale wiąże się to z koniecznością subsydiowania produkcji. Niewielki popyt na B100 nie gwarantuje bowiem odpowiedniego wolumenu sprzedaży. Koszty ponoszą wszyscy kierowcy, bowiem koncerny przenoszą je ostatecznie na ceny paliw tradycyjnych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP