PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Litewska rafineria Orlenu trafi w ręce Kazachów?

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
08-07-2014 12:30
Litewska rafineria Orlenu trafi w ręce Kazachów?
Fot. mat. pras.

Orlen prowadzi gorączkowe negocjacje w sprawie sprzedaży rafinerii w Możejkach - informuje litewski dziennik "Lietuvos rytas". Zakład według Litwinów miałby kupić kazachski koncern paliwowy KazMunaiGaz.

Litewscy dziennikarze powołują się na byłego menedżera KazMunaiGaz na Litwie Olega Libmana. Pierwsze rozmowy pomiędzy Orlenem i kazachskim koncernem miały mieć miejsce jeszcze w styczniu. Obecnie wszystko to kwestia ceny.
Być może chodzi o zbicie ceny. W grę, według dziennikarzy „Lietuvos rytas“, może także wchodzić partycypowanie Orlenu w kazachskich złożach ropy.

Kazachowie byli bliscy kupienia Możejek dekadę temu. Ostatecznie największą cenę za litewski zakład (wcześniej był własnością Jukosu) dał Orlen. Do transakcji doszło w grudniu 2006 roku.

Cena za akcje Możejek kupione od rządu litewskiego wyniosła łącznie 851 mln dolarów, a zakup został sfinansowany z kredytu odnawialnego, kredytu pomostowego oraz ze środków własnych PKN Orlen. Jednak pierwszym etapem transakcji było podpisanie dzień wcześniej umowy kupna 53 proc. pakietu akcji od rosyjskiego zbankrutowanego koncernu Jukos, Orlen zapłacił za nie ponad 1,4 mld dol.

Jednak zakup Możejek stał się przysłowiową kulą u nogi Orlenu. Pomimo ogromnych inwestycji zakład zamiast zysków przynosił straty. W znaczącej części było to spowodowane kwestiami transportowymi.

Początkowo Możejki przerabiały ropę dostarczaną do zakładu ropociągiem idącym z Rosji. Ten jednak „zepsuł się”. Strona rosyjska uznała, że rury nie warto naprawiać (prezes Transnieftu stwierdził, iż rura ma 1400 usterek i jej modernizacja jest nieopłacalna). W grę wchodziły jednak najpewniej względy polityczne. Możejki chcieli kupić także Rosjanie, lecz ich oferta została odrzucona. Odcinając dostawy ropociągiem surowca mogli wiec odegrać się zarówno na Orlenie jaki i rządzie w Wilnie.

Jednak to nie był jedyny kłopot Orlenu. Sytuację logistyczną rafinerii pogorszyło też rozebranie w 2008 roku przez Koleje Litewskie odcinka trasy kolejowej z Możejek do łotewskiego miasta Renge. Te działania spowodowały, że produkty z Orlen Lietuva wożone są do portów na Łotwie okrężną trasą, co zwiększa koszty transportu.

Nic więc dziwnego, że strona polska zaczęła nawet wspominać o możliwości zamknięcia zakładu.

W ubiegłym roku spółka Orlen Lietuva zanotowała stratę netto w wysokości 94,3 mln dol. Ostatnio, ze względu na pogorszenie sytuacji makroekonomicznej, przerób w rafinerii ograniczony został do minimum, czyli do 60 proc. mocy produkcyjnych i prowadzone są analizy, w których pod uwagę brane są różne, także dalej idące scenariusze.

Dariusz Malinowski



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP