Litewski rząd powołał grupę roboczą, która rozpatrzy propozycje rafinerii Orlen Lietuva dot. poprawy sytuacji logistycznej firmy. Rozważa się m.in. budowę rurociągu produktowego z Możejek, gdzie znajduje się rafineria, do terminalu morskiego w Kłajpedzie.
Grupa robocza wnioski ma przedstawić do 1 października br.
Według Macziulisa podczas pierwszego spotkania Orlen Lietuva przedstawiła strategię rozwoju przedsiębiorstwa, a także propozycje rozstrzygnięcia problemów logistycznych. Rozmawiano m.in. o możliwościach budowy rurociągu produktowego z Możejek do terminalu morskiego w Kłajpedzie, a także odbudowy 19-kilometrowego odcinka torów kolejowych pomiędzy rafinerią a granicą z Łotwą.
Od kilku lat Orlen Lietuva występuje z propozycją zainwestowania w budowę rurociągów łączących port w Kłajpedzie z rafinerią, co znacznie obniżyłoby koszty transportu produktów przewożonych obecnie koleją.
Sytuację logistyczną rafinerii pogorszyło też rozebranie w 2008 roku przez Koleje Litewskie odcinka trasy kolejowej z Możejek do łotewskiego miasta Renge. Te działania spowodowały, że produkty z Orlen Lietuva wożone są do portów na Łotwie okrężną trasą, co zwiększa koszta transportu.
Szef kancelarii litewskiego rządu przyznaje, że "konkurencja na rynku jest duża i jeżeli sytuacja logistyczna nie ulegnie poprawie, trzeba będzie zmniejszać obroty rafinerii".
Macziulis wskazuje, że powołana grupa robocza litewskiego rządu dokona wszelkich obliczeń, przeanalizuje możliwe alternatywy związane z transportowaniem produktów naftowych i przedstawi swe wnioski dla premiera Litwy Algirdasa Butkevicziusa.
PKN Orlen przejął w 2006 roku większościowy pakiet udziałów rafinerii w Możejkach, a obecnie jest właścicielem 100 proc. Orlen Lietuva jest jedyną rafinerią ropy naftowej w krajach bałtyckich. Spółka wykorzystuje trzy kanały sprzedaży produktów paliwowych, jakimi są litewski rynek lokalny, eksport lądowy na Łotwę i Ukrainę oraz do Polski i Estonii, a także eksport drogą morską do Europy Zachodniej i USA z wykorzystaniem terminalu Klajpedos Nafta.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Litewski rząd rozważa możliwości poprawy logistyki Orlen Lietuva