Nowe kierownictwo litewskiej państwowej spółki kolejowej Lietuvos Geleżinkeliai (LG) deklaruje chęć rozwiązania sporu z polską spółką naftową Orlen Lietuva. Zmiana kierownictwa w LG nastąpiła po październikowych wyborach parlamentarnych.
Orlen Lietuva od lat płaci za transport kolejowy więcej niż inni klienci LG. Od w 2008 r., gdy zdemontowano 19 km torów w kierunku łotewskiego miasta Renge Orlen Lietuva jest zmuszone do transportu swych produktów dłuższą, liczącą 150 km drogą kolejową.
Rozmowy między PKN Orlen, Orlen Lietuva a LG w sprawie spornych kwestii nie przyniosły w ciągu ostatnich lat rezultatu. W grudniu 2014 r. Orlen Lietuva złożyła w sądzie arbitrażowym w Wilnie wniosek o wszczęcie postępowania arbitrażowego przeciw Lietuvos Geleżinkeliai, w którym domaga się przeliczenia taryf za przewozy kolejowe zgodnie z umową zawartą z litewskim podmiotem kolejowym. Również LG wszczęły postępowania sądowe, w których domagają się od Orlen Lietuva zapłaty z tytułu opłat za przewozy kolejowe.
Na początku stycznia nowe kierownictwo LG oświadczyło, "nie będzie tolerowało dawnej praktyki, gdy jedni, z nieznanych przyczyn, płacą za przewóz koleją mniej niż inni".
"Dziwne jest, że dotychczas kłajpedzka spółka rozładunków morskich KLASCO miała ulgowe warunki przewozów, tymczasem z największym klientem Orlen Lietuva o to ciągle toczyły się spory" - wskazał w komunikacie nowy dyrektor generalny LG Mantas Bartuszka.
Doradca dyrektora generalnego LG Mantas Dubauskas w rozmowie z PAP nie chciał komentować kwestii możliwości zmniejszenia taryf przewozowych dla Orlenu, gdyż - jak zaznaczył - "byłoby to przedstawieniem stanowiska negocjacyjnego" LG, ale zapewnił, że Koleje Litewskie chcą rozwiązania konfliktu".
Lietuvos Geleżinkeliai - największa litewska spółka państwowa zatrudniająca około 10 tys. osób, określana dotychczas mianem "państwa w państwie", podejrzewana o korupcję na dużą skalę, przeżywa obecnie reorganizację. Zmienione zostało nie tylko kierownictwo spółki, ale też zarządy sześciu spółek-córek.
Przed tygodniem litewski rząd zarządził wszczęcie dochodzenia ws. dotychczasowej działalności LG. Sprawą zajęły się służba ds. przestępstw finansowych i służba ds. badań specjalnych, a także departament bezpieczeństwa państwa.
Litewscy dziennikarze ujawnili m.in., że LG działając przez jedną ze swych spółek córek umożliwiły przepływ milionów euro do rosyjskiego Transmashholdingu - największego producenta lokomotyw w Rosji. Działo się to bez obowiązujących przetargów.
PKN Orlen kupił w 2006 r. za 1,49 mld dol. od Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta zarządzającej rafinerią w Możejkach, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył kolejne 30,66 proc. udziałów za ponad 852 mln dol. Po sfinalizowaniu sześć lat temu z rządem Litwy umowy kupna pozostałych 10 proc. udziałów i przeprowadzonym wykupie od drobnych inwestorów, płocki koncern ma 100 proc. akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 r. zmieniła nazwę na Orlen Lietuva.
Według danych PKN Orlen na kupno Orlen Lietuva oraz na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje płocki koncern wydał ok. 4 mld dol. Obecnie Orlen Lietuva jest największym podatnikiem na Litwie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Litewskie Koleje chcą zakończenia sporu z Orlenem