Litr benzyny za 6 zł? To możliwe

Litr benzyny za 6 zł? To możliwe
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Cena benzyny PB95 może wkrótce osiągnąć 6 zł za litr - uważają eksperci Polskiej Izby Paliw Płynnych. Wskazują, że należy m.in. obniżyć akcyzę i ograniczyć nakładane na paliwa parapodatki. Sytuację na polskich stacjach może także uratować wielka przecena ropy naftowej, która jest najtańsza od pół roku z powodu paniki na światowym rynku finansowym.

"Nie możemy dzisiaj wykluczyć, że w przeciągu najbliższych kilkudziesięciu dni cena benzyny bezołowiowej ukształtuje się na poziomie 6 zł. Cena benzyny bezołowiowej na poziomie 6 zł oznacza, że olej napędowy może kosztować 5,80 - 5,90 zł. To poziomy niewyobrażalne, a ceny cały czas idą w górę. Działania Międzynarodowej Agencji Energetycznej nie przyniosły zamierzonego skutku, nie ustabilizowały ceny ropy naftowej. Cena wzrosła w przeciągu miesiąca o ok. 20 proc." - powiedziała we wtorek na konferencji prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych Halina Pupacz.

Zaapelowała do rządu i partii politycznych o działania systemowe, które spowodują ustabilizowanie paliw, m.in. obniżenie podatków na nie nałożonych. "Obniżenia fiskalne to nie tylko VAT i akcyza, to również inne, ukryte parapodatki".

Jak wyliczyła, obecna cena surowca i marża rafinerii w Polsce to ok. 46 proc. ceny paliwa, a reszta to akcyza, podatek VAT, opłata paliwowa, koszty transportu i koszty pośrednie.

"Polskie władze mają realny wpływ na obniżenie obciążeń parapodatkowych, które są elementem ceny na stacjach benzynowych. Zdecydowane działania w tej sprawie mogłyby spowodować wyraźną obniżkę cen paliw w średnim i długim terminie i to bez względu na sytuację na światowym rynku surowcowym" - zaznaczyła Pupacz.

Przypomniała też, że od 1 stycznia 2012 roku kończą się okresy przejściowe związane ze stosowaniem minimalnego podatku akcyzowego na olej napędowy, przez co ceny na stacjach benzynowych wzrosną średnio o 16 groszy.

"Niemniej jednak cały czas istnieje margines do obniżenia podatku akcyzowego o 13 gorszy" - zaznaczyła.

Wskazała też, że działalność branży paliw w Polsce reguluje ok. 60 aktów prawnych. Jej zdaniem większość z nich wiąże się z ograniczeniem swobody działalności gospodarczej i generuje duży koszt dla przedsiębiorców - począwszy od opłat koncesyjnych, które każdego roku musi ponosić właściciel stacji paliw, aż po opłaty legalizacyjne i środowiskowe.

Obecny na konferencji były wiceminister finansów i były minister budownictwa Mirosław Barszcz powiedział, że jeśli cena paliw będzie rosła w obecnym tempie, to przekroczy 6 zł w ciągu 2,5 miesiąca. "Wyższe koszty paliwa, zwłaszcza oleju napędowego, przedkładają się natychmiast na wyższe koszty transportu. Pamiętajmy, że cena każdego towaru w każdym sklepie zawiera w sobie ten czynnik akcyzy, VAT i opłaty paliwowej" - zaznaczył. Powiedział też, że polscy politycy powinni rozpocząć na forum UE dyskusję na temat zmiany systemu "minimum akcyzowego".

Robert Gwiazdowski z Centrum im. Adama Smitha podkreślił, że cena paliwa zależy od ceny surowców, kursu dolara, na które rząd wpływu nie ma. "Po trzecie, ta cena zależy od podatków i tu wpływ jakiś jest. Ale przy dzisiejszych regulacjach unijnych nie za wielki, bo operując na akcyzie można uzyskać te kilkanaście groszy oszczędności na litrze. Po czwarte, przeregulowany rynek, co powoduje zwiększenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorców prowadzących stacje benzynowe. W końcu jest czynnik piąty - konkurencja na rynku, której w Polsce nie ma" - powiedział.

Zaznaczył, że problem mogłaby rozwiązać sprzedaż Lotosu. "Wówczas jest szansa na poukładanie tego rynku. Stworzenie dwóch ośrodków rafineryjnych pod hasłem, że będzie w Polsce konkurencja, było decyzją czysto polityczną. Obecnie konkurencji nie ma. Natomiast przez to, że obie spółki (PKN Orlen i Lotos - PAP) nie zostały połączone, żadna z nich nie może odgrywać bardziej aktywnej roli na arenie międzynarodowej" - powiedział.

Dodał, że Polska potrzebuje też połączeń transgranicznych rurociągów produktowych, które miały być budowane przez Operatora Logistycznego Paliw Płynnych (100 proc. udziałów w tej spółce należy do PERN "Przyjaźń"). "Tak naprawdę my nie potrzebujemy ropy naftowej. (...) My potrzebujemy benzyny i oleju napędowego. A tych w Europie jest dużo, tylko nie ma ich jak przewieźć, ponieważ transport jest drogi" - powiedział.

Szansą dla polskich kierowców na tańsze paliwa może być spadek cen ropy na giełdach. We wtorek rano na Wall Street cena baryłki amerykańskiej ropy kosztowała 75,71 dol. - najtaniej od września zeszłego roku. Na giełdzie w Londynie cena europejskiej ropy Brent z Morza Północnego w czasie porannych targów wynosiła 98,7 dol. za baryłkę, pierwszy raz od początku lutego spadając poniżej psychologicznego progu 100 dol. za baryłkę.

Tak gwałtowna przecena ropy zaczęła się w poniedziałek, kiedy notowania akcji na Wall Street pikowały po decyzji agencji Standard & Poor's, która obniżyła ocenę wiarygodności kredytowej USA, krytycznie oceniając plan zwiększenia zadłużenia publicznego USA. To wywołało obawy o przyszłość największej na świecie gospodarki USA.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Litr benzyny za 6 zł? To możliwe

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!