PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Logistyka naftowa jest gotowa na najgorsze scenariusze

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
08-12-2010 20:19
Logistyka naftowa jest gotowa na najgorsze scenariusze

Polskie rafinerie od 50 lat nieprzerwanie zasilane są ropą rosyjską i nic nie wskazuje na to, aby ta sytuacja miała się zmienić w najbliższych latach. Zarówno jeśli chodzi o stronę kupującą i kwestie cenowe, i to już odważniejsza teza, aby strona rosyjska miała zaniechać dostaw ropy dla polskich koncernów - mówił podczas panelu poświęconego problemom polskiej logistyki naftowej na Konferencji Nafta/Chemia 2010 prezes PERN Przyjaźń Robert Soszyński. Na taką ewentualność polska logistyka jest jednak dobrze przygotowana.

- Na wypadek jakiegokolwiek kryzysu w dostawach ropy Przyjaźnią Polska ma alternatywny kierunek dostaw ropy, którym może sprowadzić wystarczającą ilość ropy drogą morską. Mówimy tu zarówno o Naftoporcie, jak i o rurociągu północnym. Abstrahuję tu oczywiście od kwestii ekonomicznych i opłacalności takiego działania – mówimy tu o samych możliwościach logistycznych - podkreślił prezes PERN-u.
O kwestiach ekonomicznych więcej powiedział wiceprezes Grupy Lotos ds. handlu Maciej Szozda. - Najwygodniejszą drogą zaopatrzenia także dla Lotosu jest rurociąg Przyjaźń. Dzięki Programowi 10+ mamy jednak dwie niezależne instalacje destylacyjne, dzięki czemu możemy jednocześnie przerabiać dwa gatunki rop. W zeszłym roku przeprowadziliśmy najpoważniejsze testy w tym zakresie, zarówno jeśli chodzi o inne niż rosyjska gatunki rop, jak i własne blendingi czyli dodatki innych gatunków do ropy rosyjskiej. Celem tych wszystkich działań jest optymalizacja. Cały czas jednak wszelkie analizy wskazują na najlepszą opłacalność ropy rosyjskiej - powiedział. - W naszych planach na kolejne lata zakładamy coraz mniejsze ilości dostaw ropy rosyjskiej w kontraktach terminowych, co nie znaczy jednak, że zasadach spotowych nie będziemy ropy rosyjskiej dokupować. Wiadomo, że rurociąg jest mniej wrażliwy na zjawiska pogodowe czy nie wymaga jednorazowego przygotowania większej pojemności magazynowej, nie chcemy jednak ograniczać się tylko do jednego szlaku dostaw, bo jak wiadomo często na rynku spotowym trafiają się różne okazje i zamierzamy z nich korzystać - dodał Maciej Szozda.

Czy wśród potencjalnych korzystnych kosztowo kierunków dostaw może dołączyć także rejon Morza Kaspijskiego? - Jestem przekonany, że takie dostawy są możliwe - mówi Sergiy Skrypka, dyrektor generalny spółki Sarmatia, zarządzającej projektem Odessa-Brody-Płock. - Prawdą jest, że dla polskich rafinerii najwygodniejsze i najtańsze jest sprowadzanie ropy rurociągiem Przyjaźń z Rosji. W razie problemów kierunek ten można zastąpić dostawami morskimi. Pytanie więc czy jest niezbędna kolejna droga dostaw ropy do Polski? Za komentarz niech posłuży przykład rafinerii ukraińskich, które też bazowały na ropie rosyjskiej, ale obecnie jej nie otrzymują a jedna z nich już całkowicie przeorientowała się na dostawy ropy kaspijskiej - argumentuje.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP