PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Lotos - celem Łukoil lub sieci prywatne?

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
29-06-2010 09:32
Lotos - celem Łukoil lub sieci prywatne?

Według ostatnich doniesień z Grupy Lotos spółka zamierza w najbliższym czasie skupić się na zwiększeniu udziału w krajowym rynku paliw. Ma to nastąpić przede wszystkim poprzez rozbudowę sieci stacji. Jedynym sposobem na szybkie powiększenie liczby placówek są jednak przejęcia już działających sieci.

Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego gdański koncern na koniec pierwszego kwartału tego roku miał pod swoim logo 313 stacji (zarówno własnych jak i partnerskich oraz patronackich). Liczba ta konsekwentnie spada od 2006 roku, kiedy to Lotos miał ponad 400 placówek i był drugą pod względem wielkości siecią stacji w naszym kraju, po Orlenie. W tej chwili Lotos znacząco wyprzedziły już dwa międzynarodowe koncerny - BP i Shell, a po piętach depcze mu już kolejny - Statoil.
Nic więc dziwnego, że Lotos zamierza walczyć o utraconą pozycję. Problem jednak w tym, że budowa sieci od podstaw trwałaby całymi latami. Stąd pomysł na rozwój poprzez akwizycje. Pytanie tylko kogo Lotos mógłby przejąć?

Każdy z czterech największych rywali Lotosu wydaje się poza zasięgiem gdańskiej spółki. Poza tym, pomimo różnych pogłosek w ostatnich latach, ani BP ani Shell nie zamierzają wycofywać się z działalności detalicznej w Polsce, która jest dla nich jednym z najlepszych rynków w Europie. Statoil z kolei właśnie rozpoczął procedurę wydzielania sektora detalicznego ze struktury koncernu i wprowadzenia jej na giełdę w Oslo. Sprzedaż liczącej około 300 stacji sieci nie wchodzi więc w rachubę.

Pozostają więc mniejsi gracze. Niedawno mówiło się o rozmowach z Neste w sprawie przejęcia polskiej sieci stacji fińskiej spółki. Żadna ze stron nie potwierdziła jednak tego faktu, a poza tym rynek automatyczny jest w naszym kraju bardzo niszowy - obejmuje wyłącznie duże i średnie miasta. Lotos nie ma w tym obszarze praktycznie żadnych doświadczeń stąd transakcja wydaje się mało prawdopodobna.

Kolejnym celem może być podobna wielkościowo do Neste sieć Łukoila. Tu już sytuacja wygląda o wiele ciekawiej. Przede wszystkim rosyjski koncern zapowiedział definitywne wycofanie się z inwestcji w Polsce. I rzeczywiście z planów budowy sieci liczącej przynajmniej 300 placówek nic już nie pozostało. Dla Lotosu Łukoil mógłby być bardzo ciekawym celem przede wszystkim ze względu na dobre lokalizacje stacji - przy ruchliwych trasach i w okolicach miast. Dodatkowym atutem mógłby być fakt, że jedna ze stacji rosyjskiego koncernu znajduje się tuż za bramami gdańskiej rafinerii i widok ten musi zapewne podrażniać dumę zarządu Lotosu.

Co dalej? Dalej pozostają już tylko mniejsze sieci liczące od kilku do góra 40 stacji. To również wydają się realne cele przejęcia, zwłaszcza, że część z nich boryka się z problemami finansowymi. Pytanie tylko jak wygląda stan techniczny stacji takich sieci, co jest istotne zwłaszcza w perspektywie wejścia w życie za trzy lata nowych przepisów dotyczących wymogów technicznych dla stacji paliw. Innym problemem mogą być same negocjacje z właścicielami takich sieci, które zazwyczaj nie należą do najłatwiejszych.

Lotos stoi więc przed sporym wyzwaniem, ale jak widać szanse na powodzenie istnieją.

NA GIEŁDZIE

Grupa Lotos SA [LTS]

kurs:

38.00 PLN -0.58 (-1.50%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP