PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Lotos Optima największą siecią ekonomiczną w Polsce

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
28-10-2015 13:58
Lotos Optima największą siecią ekonomiczną w Polsce
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

W trzecim kwartale obecnego roku stało się to, na co zanosiło się już od dawna - sieć stacji Lotos Optima wyprzedziła należącą do PKN Orlen markę Bliska i została największą w Polsce siecią stacji paliw tzw. segmentu ekonomicznego.

Stacje segmentu ekonomicznego, w odróżnieniu od segmentu premium, który kładzie nacisk przede wszystkim na usługi i produkty pozapaliwowe, nastawione są przede wszystkim na klientów pilnujących portfela i koncentrują się na sprzedaży paliw w cenie o kilka-kilkanaście groszy niższej niż na stacjach premium.
Przez lata niekwestionowanym liderem tego segmentu w Polsce był - podobnie jak na całym rynku detalicznym - PKN Orlen, ze swoją marką Bliska, utworzoną w 2006 roku. W szczytowym okresie rozwoju, w 2012 roku, sieć Bliska liczyła prawie 500 stacji w całym kraju i stanowiła blisko 30 proc. całej sieci detalicznej płockiego koncernu.

Jednak kilka lat temu Orlen zmienił strategię swojej obecności na rynku detalicznym. Koncern nie tylko przestał uruchamiać nowe placówki marki ekonomicznej Bliska, ale również najlepiej zlokalizowane z nich zaczął przekształcać w placówki premium marki Orlen. Wprawdzie PKN zapewnia, że nie podjął decyzji o likwidacji marki ekonomicznej i docelowo nie ma ona zniknąć z ryku, ale faktem jest, że od trzech lat liczba stacji Bliska systematycznie maleje. W ramach tego procesu w 2013 roku z rynku zniknęło niemal 130 stacji Bliska, w 2014 roku kolejne ponad 130, a w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2015 roku dołączyło do nich blisko 50 kolejnych. W rezultacie sieć Bliska skurczyła się do 178 placówek na koniec września 2015 roku.

Zupełnie odmienne podejście do segmentu ekonomicznego prezentuje Grupa Lotos, która swoją markę ekonomiczną Lotos Optima utworzyła w połowie 2011 roku i od samego początku przywiązywała dużą wagę do rozwoju tej sieci. Już na koniec 2011 roku sieć liczyła 50 stacji, a w ciągu kolejnych dwóch lat przybywało po 50 nowych stacji tej marki rocznie. W latach 2014-2015 tempo rozwoju wprawdzie nieco spadło, ale na koniec września 2015 roku sieć Lotos Optima liczyła 182 stacje, co oznacza, że wyprzedziła sieć Bliska o cztery obiekty i stała się największą siecią segmentu ekonomicznego w naszym kraju. Jeżeli dotychczasowe podejście obu koncernów do swoich marek ekonomicznych zostanie utrzymane, ta różnica powinna się dość szybko zwiększać.

Oprócz marek Lotos Optima i Bliska w tym segmencie rynku funkcjonują także sieci 1-2-3, która należy do Statoil Fuel & Retail Polska i liczy obecnie 87 stacji oraz eMILA, należąca do firmy BM Reflex, składająca się z 30 stacji automatycznych, w większości przejętych od firmy Shell byłych stacji Neste.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP