PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Lotos szuka wyższych marży w rafinerii

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
30-03-2012 11:38
Lotos szuka wyższych marży w rafinerii

Rafineria jest dużym obiektem przemysłowym, a w takich zawsze prowadzone są inwestycje - mówi portalowi wnp.pl Marek Sokołowski, wiceprezes Grupy Lotos ds. produkcji i rozwoju. Spółka pracuje w tej chwili nad uruchomieniem nowej instalacji, która pozwoli uzyskać więcej wysokomarżowych produktów i już przymierza się do kolejnej.

Na ten rok Lotos zapowiada kolejne inwestycje w rafinerię. Czego możemy się spodziewać?
- Rafineria jest dużym obiektem przemysłowym, a w takich zawsze prowadzone są inwestycje. Obecna skala jest jednak bez porównania niższa w porównaniu do poprzednich trzech lat.

W tej chwili jesteśmy w trakcie budowy nowej instalacji, która pozwoli nam przetwarzać część produktu instalacji reformingu katalitycznego – tzw. reformatu. Do dalszego przerobu reformat skierujemy na instalację wydzielania frakcji ksylenowej. Produkcja i sprzedaż frakcji, będącej surowcem dla produkcji petrochemicznej, zapewni wyższą rentowność sprzedaży niż w przypadku eksportu reformatu. Projektowa moc przerobowa tej instalacji wyniesie 65 ton reformatu na godzinę. Mamy już podpisaną umowę z głównym odbiorcą produktu, którym jest firma Mitsubishi International.

Efekt tej inwestycji będzie dwojaki – po pierwsze w tej chwili marża na ksylenach jest wyższa niż na benzynach, co pozwoli nam osiągać lepszy zysk, a po drugie zmniejszymy w ten sposób ilość benzyny na rynku, co pozwoli zmniejszyć presję na marżę tego paliwa. Zmniejszymy w ten sposób produkcję benzyn o około 100 tys. ton rocznie. Instalacja ruszy w połowie tego roku.

Wiele mówiło się też o dalszej konieczności pogłębiania przerobu ropy…

- Tak, pomimo realizacji Programu 10+ nasza rafineria produkuje jeszcze znaczne ilości wysokosiarkowego oleju opałowego, produktu o marży ujemnej coraz bardziej wypychanego z rynku. W 2015 roku wejdą w życie ograniczenia jakościowe dla tej gamy produktów i spodziewamy się dalszego ograniczenia popytu rynkowego.

Mamy jednak pomysły na to, jak jeszcze lepiej wykorzystywać szczególnie ciężkie frakcje z przerobu ropy. Po wielu analizach techniczno-ekonomicznych wybraliśmy technologię koksowania, która pozwoli nam zwiększyć uzysk paliw poprzez przetworzenia tych frakcji. W tym roku chcielibyśmy zakończyć etap projektowania technologicznego. Potem będziemy analizować czy poszukać do tego projektu partnera, czy też skupić się na samodzielnej organizacji środków na tę inwestycję.

Czy w efekcie Programu 10+ udało się istotnie ograniczyć import paliw, głównie diesla, z zagranicy?

- Wielkość importu nieco spadła, ale ważniejsze jest to, że zmieniła się jego struktura. Wcześniej importowaliśmy bowiem praktycznie gotowy produkt, który można było sprzedać bezpośrednio do klienta i na stacje. W tej chwili importujemy komponenty o gorszej jakości, a tym samym niższej cenie, które następnie poddajemy dalszej przeróbce i uzyskujemy, już w naszej rafinerii, dodatkową marżę.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Grupa Lotos SA [LTS]

kurs:

37.92 PLN -0.08 (-0.21%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP