Polskie oleje silnikowe są cenione wyżej niż te z międzynarodowych koncernów. Wśród pięciu najlepiej sprzedających się trzy to produkty Lotosu.
Najczęściej robimy to warsztatach (44,5 proc. przypadków), rzadziej w sklepach i na stacjach paliw (38,6 proc.). Sondaż przeprowadzony przez firmę Qualifact wskazuje, że większość kierowców kupuje oleje wyłącznie na wymianę. Przy wyborze produktu kierują się oni głównie ceną i zaleceniami producenta samochodu (po 24 proc. ankietowanych). Duży wpływ na to, na jaki olej się zdecydujemy, mają mechanicy (21 proc.).
Klienci kupujący pod wpływem ceny bądź rady eksperta z warsztatu w 2008 roku najczęściej wybierali markę Lotos. Osoby kierujące się instrukcją auta bądź zaleceniami stacji serwisowej kupowali Castrol. Ci, dla których marka ma największe znaczenie, decydowali się na Mobil - czytamy w "GP".
Obecność Lotosu wśród potentatów nie powinna być zaskoczeniem. W 2008 roku firma zagospodarowała największą część rynku olejów silnikowych w Polsce, szacowanego na 64,2 mln litrów. Według badań polski producent ma niemal 30 proc. udziału w rynku. Kolejne na liście Mobil, Castrol i Elf, odpowiednio po 25,5 proc., 19,4 proc. oraz 7,3 proc. - wylicza dziennik.
Lotos zachował pozycję lidera mimo największego spadku udziałów ( o 3,2 proc.). Na szóstym miejscu znalazł się Orlen (4,6 proc.). Według badań Moto Scan jego oleje były w 2008 roku kupowane częściej niż produkty Totala i Fiata.
Wciąż dominują oleje mineralne. Ich znaczenie spada, w 2008 roku o 2 proc. Coraz większą popularnością cieszą się nowoczesne formuły - oleje półsyntetyczne i syntetyczne. - W 2008 roku najsilniejszą pozycję rynkową miał właśnie olej półsyntetyczny, Lotos Semisyntetic. Produkt ten kupiło 7,7 proc. nabywców - wyjaśnia w "GP" Jacek Neska.
W pierwszej piątce znalazły się trzy produkty Lotosu - na drugim miejscu był Lotos Mineralny (7,6 proc.), a na czwartym Lotos Syntetic 5W/40 (3,4 proc.). Trzecie miejsce zajął Mobil Super S (6,9 proc.), a piąte - Castrol GTX Magnatec 10W/40 (3,3 proc.).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Lotos wygrywa z zagranicznymi producentami oleju do aut