Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

LPG mógłby konkurować z olejem napędowym, ale...

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
13-03-2012 11:25
LPG mógłby konkurować z olejem napędowym, ale...

Gaz płynny mógłby stać się opłacalną alternatywą dla CNG i oleju napędowego w przedsiębiorstwach komunikacyjnych. Mógłby, gdyż nie da się w tej chwili kupić pojazdu z fabrycznie zainstalowaną instalacją LPG.

W drugiej połowie lat 90. w autobusy na LPG zainwestowała Miejska Komunikacja Samochodowa w Dębicy. - W 1996 roku zawarliśmy w tej sprawie porozumienie z firmami Gaspol oraz NGV Autogas. W efekcie adaptacji do zasilania gazem LPG poddano 13 spośród 20 będących wówczas w dyspozycji spółki autobusów. W 1998 roku doszło do nich 9 kolejnych. Efekty były na tyle dobre, że chcieliśmy ten proces kontynuować - mówi Henryk Juraszek, zastępca prezesa MKS Dębica.
Niestety okazało się, że nie było możliwości zakupu fabrycznie nowych autobusów zasilanych LPG a przystosowanie coraz to nowszych silników do napędu gazowego przestało być ekonomicznie uzasadnione. - Pojawiła się wówczas inicjatywa ze strony Karpackiej Spółki Gazownictwa i zdecydowaliśmy się na wprowadzenie do użytku autobusów zasilanych CNG - dodaje Juraszek. Szybko okazało się jednak, że koszty eksploatacji takich autobusów i niestabilna cena paliwa nie dają już takich oszczędności, jak w przypadku LPG.

MKS Dębica chętnie wróciłaby do zasilania swoich autobusów LPG. Przeszkodą są jednak wspomniany brak nowych pojazdów z instalacjami na gaz płynny i wysokie koszty adaptacji standardowych silników na olej napędowy. - Moim zdaniem brak jakichkolwiek zachęt ze strony organów państwa czy samorządów lokalnych do zakupu i eksploatacji autobusów zasilanych LPG stawia pod znakiem zapytania dalszy rozwój alternatywnych do oleju napędowego źródeł zasilania - podkreśla.

A oprócz walorów środowiskowych zaletą byłyby też znacznie niższe koszty eksploatacji. Według MKS w Dębicy przy obecnych cenach paliw różnica w koszcie paliwa sięga ponad 50 groszy na 1 km przebiegu. W skali roku może to dać olbrzymie oszczędności.

- W związku z regionalnym Programem Operacyjnym dla województwa podkarpackiego i związanym z nim projektem zakupu 10 nowoczesnych autobusów komunikacji miejskiej, zarząd spółki poszukiwał na rynku pojazdów zasilanych LPG. Niestety brak takich autobusów na rynku spowodował, że ostatecznie w czerwcu 2011 roku, zakupionych zostało 10 autobusów zasilanych olejem napędowym - dodaje Henryk Juraszek.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP