PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

LPG/CNG

Rośnie udział autogazu w sprzedaży LPG

Autor: WNP.PL (Piotr Apanowicz)
17-04-2017 09:01
Rośnie udział autogazu w sprzedaży LPG
Fot. Fotolia

Łączna sprzedaż autogazu w Polsce wyniosła w 2016 roku 1,79 mln ton i była o blisko 6 proc. wyższa niż rok wcześniej. Gaz płynny do napędu samochodów przekroczył już 76 proc. całości rynku LPG w naszym kraju.

Autogaz od lat napędza polski rynek gazu płynnego, a jego udział rośnie głównie kosztem malejącej sprzedaży gazu w butlach. Jak wynika z najnowszych danych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP), nie inaczej było w 2016 roku.
Udział segmentu autogazu w całości rynku wzrósł o niespełna punkt procentowy, osiągając poziom 76 proc. W tym samym czasie udział segmentu butlowego zmniejszył się z 12,9 proc. do 12,1 proc., czyli do poziomu niemal takiego samego jak sprzedaż gazu do zbiorników (poza autogazem), która stanowiła w 2016 r. 11,9 proc. łącznej sprzedaży LPG w Polsce, w porównaniu do 11,8 proc. rok wcześniej.

Zdaniem POGP osiągnięty poziom konsumpcji w segmencie autogazu był rezultatem wielu czynników wpływających na zachowanie indywidualnych kierowców, w tym rozszerzenia oferty koncernów motoryzacyjnych o samochody fabrycznie wyposażone w instalację LPG oraz postępujących zmian postrzegania autogazu jako pełnowartościowego paliwa. Podstawową rolę odegrał również poziom cen detalicznych poszczególnych rodzajów paliw, jak również przyrost bezwzględny ilości pojazdów samochodowych w naszym kraju.

Podobnie jak w latach ubiegłych, zaobserwowano spadek globalnej sprzedaży gazu w butlach. W 2016 r. sprzedano w tym segmencie 285 tys. ton LPG, o 1,7 proc. mniej niż w 2015 r. W całej Unii Europejskiej odnotowuje się stagnację w tym segmencie rynku. Wciąż nowe i możliwe zastosowania gazu w butlach nie mają większego znaczenia w globalnej sprzedaży.

Ponownie rośnie natomiast segment gazu w zbiornikach (do celów grzewczych i technologicznych). W 2016 r. zainstalowano 3,78 tys. nowych zbiorników, co spowodowało, że ich łączna liczba zbliżyła się do 95 tys. sztuk.

W efekcie sprzedaż gazu do zbiorników (poza autogazem) wyniosła 280 tys. ton, wobec 265 tys. ton rok wcześniej (wzrost porównywalny do tego w autogazie, o 5,7 proc.). Tym samym po wahaniach popytu w latach ubiegłych segment zbiornikowy ponownie charakteryzuje się tendencją wzrostową. Wzrostowi zainteresowania tym produktem sprzyjały rekordowo niskie ceny zaopatrzeniowe. Opłacalność zastosowania gazu płynnego do celów grzewczych czy też technologicznych w porównaniu do cen innych nośników energii, była jedną z głównych przyczyn wzrostu popytu w tym segmencie rynku.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 876 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

560 045 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP