PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

M. Moskalewicz, PERN: koszty gdańskiego terminala rozsądne

Autor: wnp.pl (Anna Bytniewska)
04-04-2013 18:40
M. Moskalewicz, PERN: koszty gdańskiego terminala rozsądne
Fot. (mat. pras. PERN)

Dla nas terminal to będzie taki hub funkcjonujący zgodnie z życzeniami trader'ów, z którymi mamy podpisane listy intencyjne. Oni mają swoją wizję wykorzystania naszych zbiorników, a my będziemy pomagać w jej realizacji i czerpać z tego profity - mówi portalowi wnp.pl prezes PERN "Przyjaźń" Marcin Moskalewicz.

Wybór oferty konsorcjum IDS-BUD, jako wykonawcy kluczowej dla Polski inwestycji terminala naftowego w Gdańsku, wzbudził kontrowersje z powodu ceny. Jak Pan się do tego odniesie?
- Wycena pierwszego etapu inwestycji opiewała na około 460 mln zł. Udało nam się jednak pozyskać wykonawcę, który wykona nam go za 415 mln zł. Uważamy, że to sukces. Czym innym jest budowanie zbiornika we własnej bazie, gdzie już istnieje kompletna infrastruktura, a czym innym budowa na terenie bez żadnej infrastruktury, tak jak w przypadku terminala w Gdańsku.

Sam koszt postawienia zbiorników nie jest duży: wartość inwestycji podnoszą planowane wydatki na budowę całej infrastruktury na potrzeby terminala. Proszę pamiętać, że oprócz samych zbiorników w Terminalu Gdańskim należy jeszcze wybudować m.in. rurociągi ropy naftowej włączające terminal w istniejącą infrastrukturę krajową, oczyszczalnie ścieków, pompownie ropy, pompownię ppoż wraz z instalacjami ppoż, systemy bezpieczeństwa, nadzoru i sterowania oraz place, drogi, i budynki czyli pełne zagospodarowania tego terenu. Mimo to wybierając ofertę konsorcjum IDS -BUD udało nam się zaoszczędzić około 45 mln zł.

Czy tylko cena była kryterium wyboru wykonawcy terminala?

- Przetarg na budowę terminala prowadziliśmy od mają ubiegłego roku. Jego pierwszym etapem była ocena wiarygodności oferentów zarówno pod względem finansowym - oczekiwaliśmy rocznych przychodów ze sprzedaży powyżej 1 mld zł - jak i wypełniania warunków technicznych tzn. m.in. pełnienie funkcji generalnego realizatora inwestycji oraz oddanie do użytku przynajmniej jednego obiektu „pod klucz” przeznaczonego do magazynowania ropy, produktów lub gazu.

Do drugiego etapu tzw. dialogu konkurencyjnego wybraliśmy pięciu oferentów, którzy wykazali się największym doświadczeniem. Jeden z podmiotów zrezygnował. Dalej prowadziliśmy rozmowy z czterema konsorcjami. Niestety ceny, które zaoferowały były gigantyczne. Stąd też ten etap zakończyliśmy bez rozstrzygnięć. Następnie zwróciliśmy się do tych samych konsorcjów, które przeszły już ścieżkę sprawdzania wiarygodności, oceny potencjału i wykonanych obiektów referencyjnych. Zastrzegliśmy jednak, że tym razem chodzi nie o budowę całego terminala, ale jego pierwszego etapu.

KOMENTARZE (12)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 979 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP