Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Maksymalizacja uzysku paliw silnikowych w rafineriach przez wspólny przerób ropy z węglem

Autor: Włodzimierz Kotowski, Bolesław Doliński
01-10-2012 00:00

Przyszłość rafinerii będzie kształtowała się odmiennie w różnych regionach świata. Podczas gdy oczekuje się, że rynki paliw w krajach OECD (Organizacja Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju) będą się kurczyły w wyniku poprawy sprawności samochodów i czynników demo-graficznych, to wzrost będzie się koncentrował na krajach rozwijających, a zwłaszcza Chinach i Indiach.

Ogólnie Międzynarodowa Agencja Energii przewiduje na 2030 r. globalny popyt na poziomie 107 mln baryłek dziennie, z wahaniami pomiędzy 98 a 116 mln baryłek dobowo dla scenariuszy z niskim i wysokim wzrostem gospodarczym.
Rysunek 1. pokazuje, że ten wzrost popytu przesunie się w kierunku cięższych węglowodo-rów. Najbardziej rzuca się w oczy dyskusja na temat znacznego obniżenia zawartości siarki w oleju bunkrowym, albo nawet zasilania statków paliwami destylatami. Zdolność rafinerii do uzyskiwania produktów wysokiej jakości z pozostałości podestylacyjnej staje się kluczowym czynnikiem dla jej konkurencyjności [1].

Długoterminowym celem dla przemysłu rafineryjnego jest ciągła konwersja pozostałości po-destylacyjnej przy niskich kosztach kapitałowych do paliw, nadających się do sprzedaży. W przemyśle rafineryjnym opracowano i zastosowano liczne technologie przerobu pozostałości, w tym np. różne technologie koksowania, katalityczny kraking fluidalny (FCC) i hydrokraking w złożu "wrzącym".

Dążenie do produkcji benzyny i pokaźne zapotrzebowanie na koks naftowy uczyniły opóźnio-ne koksowanie najbardziej płodną technologią konwersji pozostałości podestylacyjnej. Przy-szły popyt na czyste produkty, o niskiej zawartości siarki, takie jak olej dieslowski, plus po-tencjalne ograniczenia w przyszłości koksu naftowego z przyczyn ekologicznych, mogą za-chęcić do rozwijania całkiem innych opcji technologicznych.

Koksowanie i visbreaking to niskociśnieniowe procesy krakingu termicznego, o relatywnie niskich kosztach kapitałowych, co czyni je ekonomicznymi przy niewielkich kosztach ropy. Visbreaking jest procesem krakingu termicznego o niskiej konwersji, poprawiającym lepkość przerabianego oleju. Konwersja jest ograniczona i dzięki temu nie powstają żadne produkty stałe. Visbreaking jest stosowany głównie w rafineriach odpędzających składniki lotne z uży-ciem wodoru, przy niskiej konwersji, które produkują duże ilości oleju napędowego.

W przeciwieństwie do visbreakingu procesy koksowania są procesami termicznymi o wysokiej konwersji, które dają duże ilości stałego koksu jako produktu. Opóźnione koksowanie, zdecydowanie najbardziej płodny proces przerobu pozostałości, jest procesem periodycznym, w którym pozostałość ogrzewa się w piecach z opalaniem płomieniowym, a następnie zacho-dzi konwersja w wielkich reaktorach walczakowych. Stały koks stanowi często 30%, albo i więcej produktów uzyskiwanych z reaktorów opóźnionego koksowania. Koks sprzedaje się głównie jako paliwo stałe dla przemysłu ciężkiego, ale niewielkie jego ilości wysokiej jakości sprzedaje się jako koks anodowy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 667 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP