Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Mało czasu na wniosek o koncesję importową

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
09-09-2014 14:32
Mało czasu na wniosek o koncesję importową

Z obowiązku składania zabezpieczenia majątkowego, ale już nie z obowiązku posiadania nowej koncesji, zwolnione zostały firmy działające w branży LPG. Termin złożenia wniosku o nową koncesję upływa 21 września br.

Fot. PTWP

Niespełna dwa tygodnie mają przedsiębiorcy z branży paliwowej i gazu płynnego LPG na złożenie w Urzędzie Regulacji Energetyki (URE) wniosku o udzielenie koncesji na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą. Z naszych informacji wynika, że znaczna część z nich jeszcze tego nie zrobiła.

Chodzi o zapisy znowelizowanej ustawy o zapasach paliw, w wyniku których nastąpiły jednocześnie zmiany w prawie energetycznym, polegające na wprowadzeniu nowych koncesji na wytwarzanie i obrót paliwami z zagranicą. W przypadku paliw tradycyjnych wydanie koncesji jest uwarunkowane złożeniem zabezpieczenia finansowego w wysokości 10 mln zł, na poczet ewentualnych należności związanych z wykonywaną działalnością, z tytułu zobowiązań podatkowych, a także opłat i kar. Ma to być kolejna forma walki z szarą strefą na rynku paliw. Z obowiązku składania zabezpieczenia majątkowego, ale już nie z obowiązku posiadania nowej koncesji, zwolnione zostały firmy działające w branży LPG. Termin złożenia wniosku o nową koncesję upływa 21 września br.
- Te dwa miesiące, które mieliśmy na złożenie wniosku o nową koncesję, to był głównie okres wakacyjny. Nie da się wykluczyć, że ktoś się zagapi i nie złoży wniosku w terminie, bo jego przygotowanie, polegające na skompletowaniu szeregu dokumentów, trochę trwa - ocenia Andrzej Olechowski, dyrektor w Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP).

Jeśli firma handlująca paliwami z zagranicą, do tej pory na podstawie koncesji na obrót paliwami ciekłymi, nie złoży wniosku o nową koncesję najpóźniej do 22 września br., będzie mogła kontynuować działalność jedynie na terenie kraju. W przeciwnym razie grozi jej kara za prowadzenie działalności bez koncesji, która zgodnie z nowym prawem energetycznym może zostać wymierzona bezpośrednio przez prezesa URE i wynosi od 200 tys. zł do 1 mln zł.

- Z informacji, którymi dysponujemy, wynika, że przedsiębiorcy nie spieszą się specjalnie ze składaniem wniosków o koncesje importowe - przyznaje Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Jego zdaniem trudno na razie ocenić ile podmiotów złoży go na czas i czy będą takie, które się z tym spóźnią.

- Jest natomiast mało prawdopodobne, aby jakieś firmy zrezygnowały z importu czy eksportu paliw, ze względu na konieczność złożenia zabezpieczenia majątkowego w wysokości 10 mln zł - przekonuje. - Koszt takiego zabezpieczenia w banku czy instytucji ubezpieczeniowej, w zależności od firmy, waha się od 0,5 do 3,5 proc. tej kwoty w skali roku. To zatem maksymalnie kilkaset tysięcy złotych rocznie. Nie są to małe pieniądze, ale raczej nie na tyle, żeby ktoś całkiem zrezygnował z dochodowej działalności.

Jak powiedziano nam w URE, do tej pory wpłynęło jedynie 25 wniosków o koncesję na obrót paliwami z zagranicą (OPZ). URE podkreśla, że tylko jeśli podmiot złoży wniosek w terminie, do czasu wydania przez prezesa URE koncesji przedsiębiorstwo takie będzie mogło prowadzić działalność na dotychczasowych zasadach.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP