PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Markety przyspieszają rozwój stacji

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
01-08-2008 12:43
Markety przyspieszają rozwój stacji

Po bardzo słabym roku 2007, kiedy wydawało się, że rozwój stacji paliw zlokalizowanych przy supermarketach został zahamowany, w tym roku tego typu placówek znów powstaje coraz więcej. Prym wśród nich wiedzie firma Carrefour.

W 2006 roku, jak dotąd rekordowym pod względem dynamiki rozwoju tzw. sieci przymarketowych, powiększyły się one o ponad połowę, z 64 do 98 stacji. Wówczas wydawało się, że tego typu stacje mogą szybko stać się poważnym zagrożeniem dla tradycyjnych operatorów.
W ubiegłym roku sytuacja się jednak odwróciła, powstało tylko 7 nowych stacji tego typu, co oznaczało rozwój sieci o 7 proc. (i tak znacznie szybszy niż w przypadku ogółu stacji na krajowym rynku).

Jak wynika z najnowszych danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), w pierwszym półroczu 2008 r. sieci marketowe wzbogaciły się o 9 kolejnych stacji (wzrost o 8,6 proc.), głównie dzięki firmie Carrefour, która już otworzyła w tym roku 5 stacji, a do końca roku planuje uruchomić drugie tyle.

- Trudno ocenić w jakim tempie będzie się rozwijał ten segment rynku. W ostatnich latach tu również nastąpiła konsolidacja, z rynku zniknęły stacje Geant, przejęte przez firmę Statoil, czyli tradycyjnego operatora stacji i miało to wpływ na spowolnienie inwestycji - mówi Jacek Wróblewski, dyrektor generalny POPiHN.

Według niego operatorzy stacji próbują też współpracować z sieciami handlowymi, albo prowadząc stacje w pobliżu sklepów (sieć JET, a następnie Łukoil), bądź też oddając zarządzanie placówkami handlowymi przy swoich stacjach w ręce sieci (program pilotażowy BP i Carrefoura).

- To wszystko ma wpływ na ograniczenie przyrostu stacji marketowych, ale tanie paliwa dalej są silnym magnesem na klientów, więc nie wydaje mi się, aby sieci miały rezygnować z tego typu inwestycji - mówi Jacek Wróblewski.

W jego opinii powinien to być jednak raczej wzrost dość spokojny, rzędu kilku proc. lub kilkunastu stacji rocznie.

Według stanu na 30 czerwca 2008 r. w Polsce działa 114 stacji przymarketowych, co stanowi zaledwie 1,6 proc. ogółu stacji na polskim rynku, ale nawet 4-5 proc. rynku pod względem wielkości sprzedaży paliw.

Najwięcej stacji tego typu ma Carrefour (41), następnie Tesco (23), Auchan (19) i Intermarche (18).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP