PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

MG: wzrost cen paliw na stacjach mniejszy niż wzrost cen surowca

Autor: PAP
20-05-2010 16:30

Od końca 2009 r. do marca 2010 r. ceny paliw na stacjach wzrosły średnio o 5,5 proc. W tym samy czasie ceny surowca potrzebnego do ich wytworzenia wzrosły 11 proc. - poinformowała w Sejmie wiceminister gospodarki Joanna Strzelec-Łobodzińska.

Strzelec-Łobodzińska odpowiadała w czwartek w Sejmie na pytanie Stanisława Steca (Lewica) w sprawie wzrostu cen oleju napędowego i benzyny.
"Z naszych analiz wynika, że na rynkach światowych między końcem 2009 r. a marcem 2010 r. ceny surowca wzrosły o 11 proc za baryłkę, przy wzroście o 5,5 proc. cen na stacjach. W związku z tym należy ocenić, że nadążanie cen paliw za cenami surowca jest dość zrównoważone" - oceniła.

Strzelec-Łobodzińska podała, że w styczniu 2010 r. po uwzględnieniu kursu dolara cena za baryłkę ropy wynosiła ok. 220 zł, a w maju br. 240 zł. Oznacza to, że mimo iż cena w dolarach spadła, to w złotych od stycznia do maja wzrost wynosi ok. 8 proc.

Wiceminister przypomniała, że koszt zakupu surowca w cenie hurtowej benzyny to 39 proc. 10 proc. stanowi marża dystrybucyjna, akcyza 33 proc. a opłata paliwowa to 2 proc. Oprócz tego podatek VAT stanowi 17 proc. ceny.

Dla oleju napędowego te proporcje wyglądają nieco inaczej - cena zakupu surowca to 48 proc., 5 proc. marża dystrybucyjna, akcyza 25 proc., a opłata paliwowa 6 proc. Podatek VAT stanowi 17 proc.

Przypomniała, że rząd, ani minister gospodarki nie ma prawa ingerowania w wysokość marż rafinerii, czy stacji. - Rząd nie może powiedzieć, by np. procentowy udział marży dla benzyny był taki sam, jak przy oleju napędowym, czyli nie 10 a 5 proc. - zaznaczyła.

Wiceminister wyjaśniła też, że obserwowany na stacjach wzrost cen paliw od 1 stycznia tego roku wynikał ze wzrostu ich minimalnego opodatkowania, wymuszonego regulacjami Unii Europejskiej. Wiceminister tłumaczyła, że skończył się wówczas jeden okres przejściowy dla poziomu podatku zawartego w cenie paliw. Do tego dnia mogliśmy stosować minimalną stawkę opodatkowania na poziomie 303 euro za 1000 litrów. Od 1 stycznia 2010 do stycznia 2012 obowiązuje drugi okres przejściowy i ten minimalny poziom wynosi 330 euro na 1000 litrów - wyjaśniła.

"Te zmiany zostały zrealizowane poprzez podwyższenie podatku akcyzowego i opłaty paliwowej. W wyniku tego od 1 stycznia o 17 gr na litrze wzrosła cena oleju napędowego" - powiedziała. "Nie można było zrobić tak, by jedną opłatę opuścić, a drugą podnieść, bo i tak obie składowe rozlicza UE" - dodała.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 493 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP