XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Mimo spadku cen na stacjach, szara strefa wciąż mocna

Mimo spadku cen na stacjach, szara strefa wciąż mocna
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Historycznie niskie ceny ropy na rynkach światowych, spowodowane osłabieniem chińskiej gospodarki, nadpodażą surowca i nuklearnym porozumieniem Stanów Zjednoczonych z Iranem, ciągną w dół również ceny paliw na stacjach.

Za litr benzyny Pb95, trzeba średnio zapłacić 4 złote 86 groszy, czyli 5 groszy mniej niż przed tygodniem. Podobny spadek obserwujemy w przypadku diesla, którego litr kosztuje 4 złote i 46 groszy. Jest to najniższa cena od sześciu miesięcy.

Krzysztof Romaniuk z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, zwraca uwagę na zróżnicowanie cen w różnych miejscach Polski.

- Tam gdzie jest dużo stacji paliw, gdzie jest wielu operatorów, oczywiście ceny będą relatywnie niższe, niż w miejscach gdzie stacji jest mało, czy też tam, gdzie jest niewielki ruch. Najtaniej jest na Śląsku, a najdrożej na północy i przy zachodniej granicy. Wiadomo odbywa się tam tzw. turystyka paliwowa. To oznacza, ze nasi zachodni sąsiedzi często przyjeżdżają do nas na zakupy. Bo opłaca im się przyjechać do Polski i zatankować – wyjaśnia gość.



Mimo spadków cen notowanych w ostatnich latach, szara strefa jest ciągle bardzo aktywna. - Szacuje się, że w zeszłym roku niedobór z tego nieodprowadzonego podatku tylko z VAT-u na paliwa sięgnął 10 mld zł. Ministerstwo Finansów w swoich szacunkach udowodnionych przestępstw podało, że wykryło niezapłacony VAT wysokości ponad 4 mld zł. Biorąc pod uwagę, że mogło być więcej kontroli, to poziom 10 mld zł wydaje się bardzo prawdopodobny – uważa rozmówca.

W ocenie eksperta mechanizmy mające ograniczyć nielegalny handel paliwami działają słabo. Dlatego potrzebne są częstsze działania kontrolne.
Zdaniem Krzysztofa Romaniuka przykłady innych krajów pokazują, że zaangażowanie służb , pozwala ograniczyć nielegalny proceder w znacznym stopniu .
Tymczasem najczęściej przemycane paliwo pochodzi z rosyjskich i białoruskich rafinerii, ale trafia do nas zarówno ze wschodu, jak i zachodu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mimo spadku cen na stacjach, szara strefa wciąż mocna

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!