Modernizacja - ostatni dzwonek

Modernizacja - ostatni dzwonek
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Z końcem 2012 r. kończy się okres przejściowy na dostosowanie stacji paliw do wymogów określonych we właściwych rozporządzeniach. Już teraz przewiduje się, że wiele przedsiębiorców może nie zdążyć z modernizacją, innych po prostu na to nie stać. Skutek? Zdaniem niektórych to nawet 1000 stacji paliw, które znikną z rynku z końcem tego roku.

Rynek paliwowy stał się w ostatnich latach bardzo trudną branżą, a osiągane przed 10-cioma czy 20-toma laty zyski odeszły w przeszłość. Minimalne lub zerowe marże na paliwie oraz ciągle rozszerzane obowiązki wpływają na operatorów stacji paliw, którzy coraz częściej zastanawiają się nad zmianą działalności lub jej zamknięciem. Sytuacji nie poprawia też bardzo wysoka cena detaliczna benzyn i olejów napędowych oraz agresywna konkurencja największych koncernów, zarówno tych krajowych jak i międzynarodowych.

Na domiar złego kończy się okres przejściowy na ostateczne dostosowanie prowadzonej stacji paliw do dwóch rozporządzeń określających warunki techniczne dla tych obiektów oraz zbiorników służących do magazynowania paliwa. Chodzi mianowicie o rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz.U.2005.243.2063) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 września 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać zbiorniki bezciśnieniowe i niskociśnieniowe przeznaczone do magazynowania materiałów ciekłych zapalnych (Dz.U.2001.113.1211).

Przedsiębiorcy, których stacje paliw nie spełniają jeszcze stawianych wymagań, muszą do końca tego roku spełnić szereg obowiązków. Wiąże się to niestety ze znacznym nakładem finansowym, szacowanym w zależności od danego obiektu od 100.000 zł do 200.000 zł. Niektórzy szacują że koszt może sięgnąć w niektórych przypadkach nawet 300.000 zł. Trudność sprawia także krótki okres który pozostał na przeprowadzenie wszelkich prac modernizacyjnych. Od dnia 1 stycznia 2013 r. stacje paliw niespełniające wymogów nie będą mogły sprzedawać paliwa.

Niestety jeżeli przedsiębiorca dopiero teraz zabiera się za modernizację swojej stacji paliw musi się liczyć dodatkowo z ograniczoną liczbą wykonawców. Wielu bowiem operatorów stacji paliw zwlekało z rozpoczęciem niezbędnych inwestycji inni nadal liczą na wydłużenie przez resort gospodarki okresu przejściowego. Gdyby każdy zdecydował się teraz na modernizację może się okazać, że wykonawcy przedstawią mu harmonogram przekraczający datę 31 grudnia 2012 r. Uwzględnienia wymagają terminy ewentualnych postępowań administracyjnych, niezbędnych dla przeprowadzenia prac budowalnych.

W czym tkwi problem?

Jak to zwykle bywa problem tkwi w szczegółach, które wynikają z aktów technicznych oraz zawartych tam przepisów przejściowych. Zgodnie z § 97 ust. 1 rozporządzenia technicznego dotyczącego stacji paliw obiekt taki powinien być wyposażony w:

1. instalacje kanalizacyjne i inne urządzenia zabezpieczające przed przenikaniem produktów naftowych do gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych;
2. urządzenia do pomiaru i monitorowania stanu magazynowanych produktów naftowych;
3. urządzenia do sygnalizacji wycieku produktów naftowych do gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych;
4. urządzenia zabezpieczające przed emisją par produktów naftowych I klasy do powietrza atmosferycznego w procesach zasilania zbiorników magazynowych stacji paliw płynnych;
5. urządzenia służące do odzyskiwania par produktów naftowych I klasy ulatniających się podczas ich wydawania do zbiornika pojazdu i przekazujące te pary do zbiornika magazynowego tych produktów lub do odmierzacza paliw płynnych.

Okres przejściowy dotyczy wymogów wskazanych w ust. 2 i 3, a obejmuje stacje paliw wybudowane lub użytkowane przed dniem wejścia w życie analizowanego rozporządzenia tj. dnia 1 stycznia 2006 r. Obiekty wybudowane po tym czasie muszą być zgodne z tymi wymogami, a okresy przejściowe ich nie obejmują.

Regulacja od początku jej obowiązywania przewidywała dłuższy termin na dostosowanie istniejących stacji do tych przepisów. Początkowo wskazano termin 31 grudnia 2007 roku. Wobec trudności wielu właścicieli stacji paliw z dotrzymaniem tego terminu, Urząd Dozoru Technicznego zaopiniował pozytywnie projekt jego przesunięcia, proponując prolongatę o trzy lata. Ministerstwo Gospodarki przedłużyło czas na modernizację o pięć lat, tzn. do 31 grudnia 2012 roku. Pomimo starań branży nie toczą się żadne prace nad ponownym wydłużeniem tego terminu. Wydaje się więc, że koniec bieżącego roku to ostateczny termin zakończenia wszelkich prac remontowych.

W konsekwencji stacje paliw użytkowane lub wybudowane przed 2006 r. należy wyposażyć w urządzenia do pomiaru i monitorowania stanu magazynowanych produktów naftowych oraz urządzenia do sygnalizacji wycieku produktów naftowych do gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych.

Modernizacja zbiorników

Minister Gospodarki zapewnił przedsiębiorcom pewną swobodę wyboru metody dostosowania zbiorników posadowionych na stacjach paliw, czyli spełnienia drugiego ze wskazanych wymogów. Pomocne są w tym względzie przepisy drugiego ze wskazanych rozporządzeń, dotyczące zbiorników bezciśnieniowych i niskociśnieniowych. Zgodnie z § 10 tego aktu zbiornik umiejscowiony, którego pojemność wynosi powyżej 2,5 m3 powinien być wyposażony w urządzenie lub system sygnalizujące powstanie wycieku i urządzenie lub system zabezpieczające przed przenikaniem czynnika roboczego do gruntu oraz do wód powierzchniowych i gruntowych. Dalej czytamy, iż jako urządzenia i systemy sygnalizujące powstanie wycieku mogą być stosowane:

1. system monitorowania przestrzeni międzyściennej w zbiornikach podziemnych i naziemnych o osi poziomej,
2. inne urządzenia i systemy, dopuszczone do stosowania przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego.

Natomiast jako urządzenia i systemy zabezpieczające mogą być stosowane dla zbiorników podziemnych:

1. geomembrana,
2. podwójna ścianka,
3. zbiornik rezerwowy,
4. obudowa betonowa,
5. inne urządzenia i systemy, dopuszczone do stosowania przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego.

Ponadto urządzenie i system zabezpieczający powinny być tak zaprojektowane i zbudowane, aby w przypadku powstania wycieku w zbiorniku wyciek ten został zatrzymany przez to urządzenie lub system i aby nie doszło do skażenia środowiska.

Realizacja inwestycji zgodnie z powyższymi wytycznymi zapewni, że zostaną one zaakceptowane przez odpowiednie służby państwowe.

Jak informuje na stronach internetowych Urzędu Dozoru Technicznego Sylweriusz Brzuska -Kierownik Wydziału Urządzeń Ciśnieniowych w Zespole Techniki UDT, zgodnie z przepisami o dozorze technicznym dokonanie modernizacji na stacjach i bazach paliw powinno być uzgodnione z UDT. Modernizacja musi być wykonywana przez zakład posiadający uprawnienia, wydane przez UDT. W toku prowadzonej modernizacji inspektorzy UDT przeprowadzają badania doraźne, sprawdzające prawidłowość jej wykonania i spełnienie warunków technicznych dozoru technicznego.

Co zrobić ze starym zbiornikiem?

Z wymianą zbiornika łączy się w większości przypadków z wymontowaniem dotychczasowego zbiornika. W takiej sytuacji podlegają typowej procedurze wynikającej z przepisów dotyczących odpadów. Nie jest to jednak obowiązek, a stare zbiorniki mogą pozostać w ziemi. Jeśli istnieje dostatecznie dużo miejsca na stacji, to takie rozwiązanie jest dopuszczalne, w niektórych przypadkach także finansowo uzasadnione. W takiej sytuacji niezbędne jest odcięcie zbiornika od czynnej instalacji technologicznej, a także uprzednie czyszczenie wnętrza zbiornika. Takie rozwiązanie jest zgodne z § 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie. Informacja o opisanym rozwiązaniu powinna być jednak zawarta w dokumentacji na etapie przygotowania inwestycji.

Pozostawienie zbiorników w ziemi może się jednak w niektórych sytuacjach okazać niezbyt trafnym pomysł w szczególności gdy planuje się dalsze inwestycje, z którymi kolidowałby stary zbiornik. Tym samym rozwiązanie to należałoby traktować jako przejściowe.

Czemu ma to służyć?

Wyposażenie baz i stacji paliw w aparaturę kontrolno-pomiarową ma służyć zabezpieczeniu środowiska przed ewentualnymi skutkami awarii, które mogą wiązać się z wyciekami substancji ropopochodnych. Szczególny nacisk na ochronę środowiska we wszystkich aspektach prowadzonej działalności gospodarczej pojawia się już od pewnego czasu. Potencjalne zagrożenie skażenia środowiska przez wyciek produktów ropopochodnych to właściwie ostatni wyłom w tej ogólnej tendencji.

Kolejnym celem jest niewątpliwie ujednolicenie warunków technicznych dotyczących stacji paliw. Zniknie bowiem rozróżnienie na stacje starego i nowego typu. Klient otrzyma więc pewność, że stacja paliw, z której przyszło mu skorzystać spełnia najwyższe standardy stawiane przez prawo.

Konsekwencje

Szacunkowe koszty modernizacji stacji paliw mogą przerosnąć możliwości wielu przedsiębiorców. Koszty sięgające setek tysięcy złotych przy obecnej koniunkturze mogą się stać gwoździem do trumny wielu, głównie niezależnych operatorów stacji paliw. Będzie to dotyczyć głównie właścicieli niewielkich stacji, których nie będzie stać na tak znaczną inwestycję. Niestety brak modernizacji zmusi ich albo do likwidacji stacji paliw lub funkcjonowanie niezgodne z przepisami. Naruszenie prawa może jednak być powiązane z bolesnymi konsekwencjami, poczynając od utraty koncesji na karach wynikających z prawa budowlanego kończąc.

Każdy z przedsiębiorców, który ma przed sobą dostosowanie stacji paliw powinien uwzględnić rozwiązanie dla niego najlepsze, również pod względem czasu w jakim dana modernizacja mogłaby się zakończyć. Przeanalizowania wymaga zarówno sam proces budowlany, czas jego przeprowadzenia oraz jego wpływ na funkcjonowanie stacji paliw.

Czy można liczyć na kolejne przesunięcie terminu na modernizację? Należy jednak pamiętać, iż poprzednie przesunięcie terminu na dokonanie modernizacji zostało ogłoszone dnia 24 grudnia 2007 r. czyli na tydzień przed ówczesną „ostateczną” datą na zakończenie prac. Być może i w tym roku doczekamy się takiego rozwiązania.

Co więcej, MG zbiera od stacyjników informacje na temat stanu przygotowania do wejścia w życie nowych wymogów technicznych dla stacji paliw. Może to być zwiastun tego, że resort da kolejną szansę operatorom stacji, którzy z różnych przyczyn nie byli w stanie zmodernizować swoich obiektów przed wejściem w życie nowych przepisów. O sprawie czytaj więcej: Więcej czasu na modernizację stacji - konieczność czy krótkowzroczność?
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Modernizacja - ostatni dzwonek

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!