Na co dzień i od święta

Na co dzień i od święta
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wprowadzony przez koncerny format sklepu convenience sprawdza się na co dzień, ale obroty najbardziej wzrastają w okresie świąt. Czego nie powinno zabraknąć, aby kierowca nie pojechał ulicę dalej w celu świątecznego zaopatrzenia domu?

Dni wolne od pracy, zwłaszcza świąteczne, kiedy ustawowo zamknięte są placówki handlowe, dla sklepów przy stacjach paliw są jednym z ważniejszych okresów. W jaki sposób zarządzać ich logistyką, aby zaspokoić zwiększające się w tym okresie potrzeby klientów? Zwłaszcza w kategorii produktów spożywczych, jako że zwiększona liczba promocji, a także popyt na produkty wysokomarżowe są charakterystyczne dla tego segmentu. Niekiedy sprzedaż wzrasta wtedy nawet ośmiokrotnie.

Stacje sieciowe stawiają na kompleksowe, globalne rozwiązania - np. BP i Havi Logistic. Marki własne OTC na stacje BP wprowadza z kolei Abpol. - Dzięki obecności naszych produktów w sieci BP możemy liczyć nie tylko na zwiększenie obrotów, ale również korzyści marketingowe, m.in. dzięki ekspozycji w prestiżowym kanale sprzedaży - komentuje Olgierd Wejner, dyrektor generalny spółki Abpol. Czy w dziedzinie rozwiązań logistycznych stacje niezależne mogą tu konkurować? Pewnym rozwiązaniem mogą być...

...grupy zakupowe

- W 2013 r. powstał ostateczny schemat organizacyjny Grupy Delfin. Nad elastycznymi mechanizmami współpracy czuwa Agencja Solidarni w Biznesie. Każdy partner swobodnie wybiera odpowiadające mu rozwiązania - mówi Marek Pietrzak, szef Stowarzyszenia Niezależnych Operatorów Stacji Paliw, które obecnie oferuje swoim członkom taką właśnie formę nabywania paliw z importu. Intensywnie jednak poszukiwane są nowe rozwiązania w ramach grup zakupowych. - Szukamy hurtowni bądź producentów całej gamy produktów - mówi Pietrzak.

Dobra cena na produkty spożywcze, zwłaszcza stanowiące nagrody w sieciowych promocjach (np. puszki z napojami) są za to bardzo istotne dla właścicieli stacji działających w ramach współpracy franczyzowej z koncernami - zwraca uwagę Artur Kandarian, szef Sekcji Stacji Franczyzowych PKN Orlen przy Polskiej Izbie Paliw Płynnych, która pracuje nad grupą zakupową stacji DOFO w obszarze asortymentu pozapaliwowego.

Nastrój to sprzedaż

Andrzej Szefczyk
, kierownik operacyjny regionu w sieci Moya, przypomina z kolei, że sezonowej sprzedaży pomoże nastrój stworzony odpowiednio do danego okresu. Ważne, by oprócz zadbania o wystrój sklepu w działania te włączyła się obsługa stacji - chociażby składając okazjonalne życzenia klientom. Posługuje się tu przykładem Bożego Narodzenia: - Przystacyjne sklepy, chociaż asortymentem nieporównywalnie uboższe niż centra handlowe, mogą być miejscem, gdzie klienci zakupią przynajmniej część prezentów świątecznych - przekonuje. Przypomina, że stacja paliw często bywa ostatnią deską ratunku dla osób, które świąteczne zakupy odkładają na ostatnią chwilę, a także dogodnym miejscem poszukiwania prezentu w drodze na rodzinne spotkanie.

Jako że poprzez odpowiednie przygotowanie do danego okresu kalendarzowego (święta, karnawał, popularne imieniny/urodziny, długie weekendy czy wreszcie ferie i wakacje szkolne) stacja może zwiększyć swoje obroty nawet kilkakrotnie, warto wcześniej przygotować się na zwiększony ruch, planując sezonowe i odpowiednie dla poszczególnych grup klientów zatowarowanie sklepu.

Dla dorosłych...

- Dwa podstawowe elementy każdej świątecznej oferty to słodycze i alkohole. Słodycze - czekolady, cukierki, lizaki itd. - oczywiście powinny być w opakowaniach odpowiednich do danego okresu - np. na Boże Narodzenie z Mikołajem, choinką, szopką itd. Nabywców znajdą wtedy z pewnością także słodycze z wyższej półki (bombonierki, praliny), które mogą pełnić rolę samodzielnego prezentu - wyjaśnia Andrzej Szefczyk.

Wśród alkoholi w kategorii prezentowej znajdują się napoje szlachetne, kolorowe - whisky, koniak, brandy czy likiery. Ich sprzedaż skutecznie wspomagają dodatkowe opakowania (papierowe, drewniane, nietypowe kształty butelek), a także dołączone gratisy - szklanki, kieliszki itp. - Każda pora roku ma swą specyfikę. W okresie Bożego Narodzenia dominuje sprzedaż produktów w kategorii prezentowej. W okresie Wielkanocy: kategoria użytkowa - mówi Krystyna Rappe-Niemirska, specjalista ds. PR w Pernod Ricard.

Oprócz wysokoprocentowych alkoholi i tak chętnie ostatnio kupowanych na prezenty elektronicznych papierosów, z półki towarów akcyzowych nie należy zapominać o piwie. - W okresie przedświątecznym sprzedaż piwa na stacjach ma stabilny poziom. W okresie świątecznym notujemy znaczące wzrosty. To efekt tego, że placówek tych nie obowiązuje zakaz sprzedaży w dni ustawowo wolne od pracy. Funkcjonują 24h/dobę i w święta są jednym z nielicznych punktów, w których można zrobić zakupy - mówi Wojciech Mrugalski z Kampanii Piwowarskiej.

Jednak czy to jedyna szansa na wzrost obrotów? - Szansą dla kategorii jest rozszerzenie asortymentu o piwa smakowe czy radlery, nowe formy prezentacji i promocji - w tym promocje „crossowe”, tj. łączone (piwo z hot dogiem, brykietem, chipsami itp.). Jednym z zagrożeń dla wzrostu kategorii jest ograniczony asortyment oraz niedobory piw w opakowaniach zwrotnych (z wyjątkiem niektórych stacji), których cena jest niższa od piw w opakowaniach bezzwrotnych - mówi Rafał Pacuk, menedżer ds. rozwoju kluczowych klientów Carlsberg Polska. Nie tylko w okresie przedświątecznym na stacjach chętnie nabywane są uniwersalne prezenty: książki oraz płyty z muzyką czy filmami (CD/DVD). Osobną kategorię stanowią luksusowe gadżety i artykuły hobbystyczne, a także... kosmetyki.

... i dla dzieci

Wśród towarów przeznaczonych na prezenty znajdują się także zabawki. Tutaj jednak wskazane jest ograniczenie się do produktów raczej niedrogich i uniwersalnych (samochodziki, lalki, klocki, puzzle, gry komputerowe). Klienci na stacjach nie kupują prezentów dla własnych dzieci, a raczej drobiazgi dla kuzynów czy dzieci znajomych, często podczas podróży na świąteczne spotkania - zwraca uwagę Andrzej Stefczyk.

Uniwersalnym prezentem także w tej kategorii pozostają jednak słodycze. - Stacje paliw to dla nas ważny kanał sprzedaży ze względu na swój olbrzymi zasięg i szybkie, bezpośrednie dotarcie do konsumentów. Zarówno w okresach przedświątecznych, jak i przy innych okazjach chętnie korzystają oni ze stacji, gdy np. jadą w odwiedziny i potrzebują upominku. Dlatego poza produktami impulsowymi oferujemy także produkty prezentowe (duże czekolady, bombonierki itp.) - mówi Adam Sztaba z działu Alternatywnych Kanałów Sprzedaży Mondelez Polska (dawniej Kraft Foods).

Jeżeli nastawiamy się na sprzedaż prezentów, sklep powinien również posiadać torebki prezentowe i wstążeczki, by klient mógł na miejscu zapakować prezent. Kupując prezent na stacji klienci liczą na to, że skompletują go w całości, zatem kompleksowe wyposażenie klienta w gotowy prezent uczyni go zadowolonym i pozwoli mu zapamiętać stację jako miejsce, na które może liczyć nawet w nagłej sytuacji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Na co dzień i od święta

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!