Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na rynku olejów smarowych zapanowała stagnacja

Autor: WNP.PL (Piotr Apanowicz)
27-03-2014 11:26
Na rynku olejów smarowych zapanowała stagnacja
Fot. Fotolia

W 2013 roku polski rynek olejów smarowych osiągnął wielkość 224,5 tys. ton, niemal taką samą jak rok wcześniej - wynika z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

Nieznaczny spadek ogólnego wolumenu sprzedaży tych produktów (o około 0,75 proc.) wynikał z niewielkiego zmniejszenia sprzedaży w segmencie olejów dla motoryzacji (o 1,4 proc.), do 114,4 tys. ton (wobec 116 tys. ton w 2012 roku), podczas gdy segment olejów dla przemysłu osiągnął zaskakująco wysoki poziom 102,3 tys. ton, praktycznie bez zmian w porównaniu do poprzedniego roku (102,4 tys. ton).
Tym samym trwająca drugi rok z rzędu stagnacja całego rynku olejowego przełożyła się na osiągnięcie najniższego poziomu sprzedaży olejów dla motoryzacji od 2006 roku. Zdaniem Marcina Szpondera, dyrektora ds. regulacji rynku w POPiHN, pozytywną informacją jest, że obserwowane w ubiegłym roku spadki nie pogłębiły się znacząco, obserwowaliśmy raczej tendencję do stabilizacji rynku na dość niskim poziomie.

- Rynek olejów smarowych w Polsce w ciągu ostatnich siedmiu lat ma charakter dojrzały, o stabilnej strukturze - wyjaśnia Marcin Szponder.

W segmencie motoryzacyjnym ok. 80 proc. stanowią oleje silnikowe dla pojazdów osobowych i ciężarowych. W 2013 r. w Polsce sprzedano ich 95,4 tys. ton (o 3,5 proc. mniej niż w roku 2012). To oznacza, że był to najsłabszy wynik w ciągu ostatnich siedmiu lat. Również w kryzysowym roku 2009 sprzedano ich więcej (98,4 tys. ton), a w rekordowym jak dotąd roku 2007 było to nawet 107,7 tys. ton (ponad 11 proc. różnicy).

Z danych POPiHN wynika, że polscy kierowcy i zarządzający flotami w firmach systematycznie odchodzą od olejów mineralnych na rzecz lepszych jakościowo olejów syntetycznych i semi-syntetycznych. W 2013 roku udział olejów syntetycznych dla pojazdów osobowych oraz olejów semi-syntetycznych dla pojazdów ciężarowych wzrósł o kolejne 3 punkty procentowe (odpowiednio do 45 proc. i 28 proc.).

W segmencie olejów dla przemysłu zaskoczeniem dla rynku było utrzymanie poziomu sprzedaży sprzed roku, mimo wyraźnego spowolnienia dynamiki rozwoju PKB. - Różnica między rokiem 2013 i kryzysem z roku 2009 jest taka, że przedsiębiorcy tym razem nie zareagowali tak nerwowo - mówi Marcin Szponder. Jego zdaniem wyjaśnienia należy zatem upatrywać raczej w czynnikach natury psychologicznej niż fundamentalnej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP