Średnie detaliczne ceny paliw w Polsce w środę, 29 czerwca 2011 r. kształtowały się na poziomie 4,94 zł za litr ON; 5,08 zł/l w wypadku Pb95 i 2,49 zł/l dla LPG. Przez ostatni tydzień (notowanie z 22 czerwca br.) ceny ON zmniejszyły się o 1 gr/l, Pb95 o 2 gr/l, a LPG o 1 gr/l.
Mimo że okres wakacyjny to wzmożony ruch aut osobowych, wśród których przeważają pojazdy zasilane silnikami benzynowymi, na stacjach zmniejsza się różnica w cenach detalicznych Pb i ON (z 15 na 14 gr/l). Wzrost popytu ze strony transportu towarowego to dowód na dobry stan naszej gospodarki, ale wzrost cen oleju napędowego zgodny jest też z tendencjami światowymi, choć daleko nam do sytuacji USA, gdzie przez ostatni miesiąc różnica między ceną diesela a najpopularniejszej benzyny regular zwiększyła się aż ponad 3%, osiągając 9,37%. Warto jednak pamiętać, że wg dzisiejszego kursu USD Amerykanie płacą 2,63 zł/l benzyny (2,34 zł/l E85) i 2,90 zł/l ON, przy czym polska krajowa płaca średnia równa się tamtejszemu zasiłkowi dla bezrobotnych.
Ceny paliw w Polsce 29.06.2011 r. – (zł/l)
min. śr. maks.
ON 4,75 4,95 5,10
Pb95 4,92 5,10 5,26
LPG 2,24 2,50 2,75
Na rynkach światowych decyzja MAE o uwolnieniu zapasów ropy (60 mln baryłek, z czego 30 mln w USA) wywołała z jednej strony gwałtowne spadki giełdowych cen surowca , a z drugiej znaczący spadek rezerw amerykańskich oraz ostrą reakcję sprzeciwu OPEC. Znacząco zmniejszył się dyferencjał Ural/Brent i wzrósł kurs USD. Na polskim rynku hurtowym, po okresie spadków zapoczątkowanym w połowie miesiąca, od dziś znowu zaczynają się więc wzrosty cen.
PKN Orlen: Pb95 3886 zł/t (-63 zł/t w skali tygodnia i 3,85% od początku roku); Pb98 3971 zł/t (-62 zł/t i 3,49%); ON 3737 zł/t (-64 zł/t i 3,55%); B100 3387 zł/t (-64 zł/t i 7,22%); ON Arktyczny 2 3947 zł/t (-64 zł/t i 3,35%); ON Miejski Super 4017 zł/t (-64 zł/t i 3,29%), ONG Ekoterm Plus 2595 zł/t (-100 zł/t i 2,49%). W skali miesiąca spadki osiągnęły: Pb95 -212, Pb98 -193; oleje napędowe (w tym B100) -96; a olej opałowy -130 zł/t. Zmiana od wartości szczytowych w kwietniu-maju br.: Pb95 -6,74%; Pb98 -7,63%; ON -6,85%; B100 -11,15%; ON Arktyczny 2 -6,51%; ON Miejski Super -6,41%; ONG Ekoterm Plus -12,51%.
Grupa Lotos: Pb95 3883 zł/t (-71 zł/t w skali tygodnia i 3,88% od początku roku); Pb98 3968 zł/t (-70 zł/t i 3,55% od początku roku ); ON 3735 zł/t (-66 zł/t i 3,52%); B100 3395 zł/t (-66 zł/t i -5,90%);
I Z-40 3945 zł/t (-66 zł/t i 3,33%); ONG Lotos Red 2600 zł/t (-100 zł/t i 2,77%). W skali miesiąca: Pb95 -227; Pb98 -210; ON -114, B100 -110, I Z-40 -114, ONG Red -130 zł/t. Zmiana od wartości szczytowych w kwietniu-maju br.: Pb95 -6,70%; Pb98 -7,31%; ON -6,90%; B100 -12,39%; I Z-40
-6,56%; ONG Red -12,49%.
Najniższe ceny oleju napędowego od dłuższego już czasu notujemy w Zielonej Górze (4,84 zł/l; -2 gr/l od ubiegłego tygodnia, a od początku roku +3 gr/l). Aż 5 gr/l drożej jest w Krakowie (4,89 zł/l;
-4 gr/l i +22 gr/l), a o 6 gr/l we Wrocławiu (4,90 zł/l; -3 gr/l i +17 gr/l). Tradycyjnie najdroższy jest Olsztyn – i tylko dla tego miasta średnia detaliczna ON wynosi w tym tygodniu 5 zł/l (-1 gr/l i +18 gr/l). Pozostałe stolice województw oferują paliwo dieslowskie średnio poniżej tej „magicznej” granicy cenowej. Spośród nich najwyższą średnią mają Białystok (4,99 zł/l; b.z. i +35 gr/l) oraz Rzeszów (4,98 zł/l; -1 gr/l i +26 gr/l). Od ubiegłego tygodnia najbardziej (o 4 gr/l) spadły ceny ON w Krakowie. Od stycznia najbardziej niestabilny cenowo jest Białystok (+35 gr/l ON).
Najtańszą benzynę bezołowiową – po 5,04 zł/l – tankowano w tym tygodniu w Krakowie (-3 gr/l i +19 gr/l). Lublin to już średnia 5,05 zł/l ( -1 i +11 gr/l), a Opole i Wrocław: 5,06 zł/l (zmiany odpowiednio: -2 i +6 oraz -2 i +12 gr/l). Najdrożej jest ponownie w Olsztynie (5,11 zł/l; -2 i +9 gr/l). Tylko o grosz tańsza jest Warszawa (5,10 zł/l; b.z. i +13 gr/l). Zwraca uwagę wyjątkowe wyrównanie: aż sześć województw ma w tym tygodniu średnią 5,06 zł/l (Poznań, Zielona Góra, Gdańsk, Białystok, Rzeszów i Szczecin). Od ubiegłego tygodnia największe obniżki (-4 gr/l) nastąpiły w Rzeszowie. Od początku roku najbardziej niestabilny jest Poznań: +27 gr/l.
Najmniej zmieniły się ceny detaliczne LPG. Tak jak tydzień temu najkorzystniej jest tankować autogaz w Krakowie (2,40 zł/l; b.z. i -22 gr/l). Bez zmian jest też w Lublinie (średnia 2,41 zł/l; b.z. i -22 gr/l). Za to o 1gr/l mniej w Rzeszowie (2,43 zł/l; -1gr/l i -21 gr/l). Tanieją też Białystok (2,43 zł/l; -1 gr/l i -23 gr/l) oraz Kielce (2,44 zł/l; -2 gr/l i -20 gr/l). Stosunkowo tanio jest w Olszynie (2,44 zł/l; b.z. i -23 gr/l). Najdrożej od dłuższego czasu jest w Poznaniu (2,65 zł/l; bez zmian), a także Szczecinie (2,56 zł/l; -2 i -12 gr/l) do którego doszusował ostatnio Gdańsk (2,56 zł/l; b.z. gr/l i -11 gr/l). Najwięcej zmieniły się przez ostatni tydzień ceny w Opolu (-4 gr/l). W skali roku najwięcej zyskali właściciele samochodowych instalacji LPG w Białymstoku: ceny autogazu spadły tam od początku stycznia o 23 gr/l.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Na rynku paliw walka o klienta indywidualnego