Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na stacjach paliwa coraz mniej istotne

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
25-10-2014 13:43
Na stacjach paliwa coraz mniej istotne
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Widać ostatnio spory transfer ludzi z branży handlowej do stacji paliwowych. To wskazuje, że koncerny paliwowe coraz bardziej skupiają się na rozwoju sprzedaży pozapaliwowej na stacjach - ocenia Andrzej Kondys, dyrektor w firmie Statoil Fuel & Retail Polska.

- To co obecnie jest charakterystyczne dla rynku paliwowego w Polsce - to to, że wszyscy kopiują wszystkich. Wszyscy obracają się w podobnym koncepcie. Widzimy to na naszym własnym przykładzie. Kiedy wprowadzamy jakieś nowe rozwiązanie, po kilku miesiącach kopiują je na swoich stacjach - mniej lub bardziej dosłownie - wszyscy istotni gracze - mówi Andrzej Kondys. Według niego widać już jednak pierwsze sygnały, że rynek zaczyna się polaryzować. - My idziemy w swoją stronę, BP troszeczkę w inną, Shell też w inną - wyjaśnia.
W jego opinii na pewno wszyscy będą rozwijać ofertę sklepową, a przede wszystkim kategorię food-to-go. Tutaj widać duże inwestycje.

- Koncerny paliwowe coraz bardziej skupiają się na rozwoju sprzedaży pozapaliwowej na stacjach - przekonuje przedstawiciel spółki Statoil F&R Polska. Zaznacza przy tym, że są operatorzy, którzy zamiast samodzielnie pracować nad rozwojem sklepów, wolą to robić we współpracy z zewnętrznymi partnerami, czego przykładem jest współpraca koncernu Lukoil z siecią Carrefour, czy firmy Shell z siecią Billa w Czechach.

Andrzej Kondys przekonuje, że ambicją większości operatorów na rynku paliwowym, w tym także firmy Statoil Fuel & Retail Polska, jest zdobycie mocnej pozycji w handlu FMCG. - Marże na sprzedaży paliw są niewielkie, a ich ceny są uzależnione od czynników politycznych, zarówno w Polsce, bo współpracujemy z państwowymi koncernami, jak i za granicą. Wszystkie niepokoje na świecie przyczyniają się do gwałtownych wzrostów lub spadków cen surowca. To nie służy prowadzeniu biznesu paliwowego, który staje się bardzo nieprzewidywalny. Z drugiej strony mamy bardzo wielu stałych klientów, którzy nasze stacje odwiedzają regularnie, kupując nie tylko paliwo, ale także korzystając z naszych sklepów i usług. Chcemy zbudować jak najszerszą grupę lojalnych klientów, gdyż pozwala to ustabilizować biznes. Cały rynek detaliczny idzie w tym kierunku - wyjaśnia.

Według niego coraz częściej, szczególnie w przypadku niezależnych stacji, sprzedaż paliw jest jedynie dodatkiem do sklepu, restauracji, czy innego rodzaju działalności usługowej.

Andrzej Kondys przewiduje, że to, jaki koncept sklepu będzie działał na stacji, w dużej mierze będzie zależało od jej lokalizacji. Dla przykładu posiadanie sklepu z mocno rozwiniętą ofertą spożywczą najbardziej uzasadnione jest dla stacji zlokalizowanych na terenie dużych osiedli lub przy drogach prowadzących z miasta do mniejszych miejscowości, pełniących rolę miejskich sypialni. - Zdecydowanie inny będzie model współpracy w przypadku stacji tranzytowych. Tam w asortymencie nie potrzebna jest, ani mąka, ani ryż; tam klienci chcą przede wszystkim odpocząć, zjeść, zrobić zakupy produktów impulsowych (woda, słodycze itd.), wypić kawę i ruszyć w dalszą podróż - mówi przedstawiciel Statoila.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP