PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nadal rośnie eksport paliw z Polski

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
29-04-2016 13:33
Nadal rośnie eksport paliw z Polski
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Rok 2015 był kolejnym rokiem dynamicznego wzrostu eksportu paliw z Polski. W sumie wyeksportowano ponad 6,2 mln m sześc. paliw, o 12 proc. więcej niż przed rokiem - wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

W 2014 roku dynamika wzrostu eksportu również wyniosła 12 proc., ale z uwagi na mniejszą podstawę do jej wyliczenia rzeczywisty wzrost wolumenu wywiezionych za granicę paliw był minionym roku większy i wyniósł 650 tys. m sześc., podczas gdy w roku 2014 było to 590 tys. m sześc.
POPiHN zwraca uwagę, że trend został utrzymany, a dynamika nie uległa zmniejszeniu, zmieniła się za to struktura produktowa wysyłanych za granicę paliw.

Do ubiegłego roku znacznie dominował ciężki olej opałowy, który stanowił ponad połowę eksportowanych z Polski paliw, podczas gdy w roku 2015 jego udział jest  już porównywany do udziału paliw silnikowych.

Eksport COO zmniejszył się z 2,92 mln m sześc. do 2,82 mln m sześc. (spadek o 4 proc.), co było konsekwencją zmniejszenia produkcji krajowej tego gatunku paliwa. Natomiast zagraniczna sprzedaż oleju napędowego zwiększyła się aż o 77 proc. (z 0,98 mln m sześc. do 1,73 mln m sześc.), a benzyn o 13 proc. (z 0,91 mln m sześc. do 1,04 mln m sześc.). Spadł natomiast (o 12 proc.) eksport paliwa lotniczego JET (z 686 do 603 tys. m sześc.).

Według POPiHN zwiększenie eksportu wymuszone zostało niemożnością uplasowania na rynku krajowym całej produkcji dwóch głównych paliw transportowych - benzyn silnikowych i oleju napędowego. Oficjalny rynek paliw w kraju zwiększył się, ale w lokowaniu produktów z rafinerii przeszkadzała działalność czarnej i szarej strefy.

Prawie dwukrotne zwiększenie eksportu ON oznacza, że poza krajem ulokowano około 2 mln m sześc. tego gatunku paliwa, czyli o 750 tys. m sześc. więcej, niż przed rokiem. Eksport benzyn zwiększył się o ponad 120 tys. m sześc.

Ze względu na europejską nadprodukcję trudnym do ulokowania za granicą produktem były zwyczajowo benzyny. W roku 2015 zapotrzebowanie na to paliwo na rynkach zewnętrznych wzrosło i tym samym eksport stał się bardziej opłacalny, tym bardziej, że wzrosły również marże uzyskiwane przy produkcji w rafineriach.

Maciej Szozda, wiceprezes Grupy Lotos ds. produkcji i handlu, przyznaje, że w ostatnich miesiącach gdański koncern zwiększał import paliw, nie tylko drogą morską, ale również drogą kolejową w kierunku południowym.

W strukturze eksportu paliw z Polski zwiększył się udział oleju napędowego - i to aż o 10 punktów procentowych - do blisko 28 proc. oraz benzyn silnikowych (o 1 punkt procentowy) – do prawie 17 proc. Największą pozycją eksportową pozostał ciężki olej opałowy, ale jego udział w eksporcie zmalał z 51 proc. w roku 2014 do 45 proc. w roku 2015.

Główne kierunki eksportu i dostaw wewnątrzwspólnotowych benzyn zostały zachowane i były to Holandia, Ukraina i Szwecja. Olej napędowy wysyłano głównie do Wielkiej Brytanii, Czech i na Ukrainę. Ciężki olej opałowy trafiał głównie do Holandii oraz poza Unię Europejską, a największym odbiorcą paliwa JET była Szwecja.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP