PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nadpodaż mocy rafineryjnych hamuje odbudowę marż

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
24-11-2010 15:17
Nadpodaż mocy rafineryjnych hamuje odbudowę marż

W latach 2000-08 popyt na paliwa wzrósł na świecie o 11,1%, podczas gdy potencjał przerobowy tylko o 7,5%, co z roku na rok wspierało marże, ale jednocześnie zachęcało do nowych inwestycji. - W efekcie według szacunków IEA w perspektywie 2015 roku powstaną dodatkowe instalacje o zdolnościach przerobowych na poziomie 7,5 mln baryłek/dzień. Dla zrównoważenia tego wzrostu podaży, popyt powinien w latach 2011-15 rosnąć średniorocznie o około 1,7%, a tymczasem najnowsze prognozy dla roku 2011 Międzynarodowej Agencji Energii mówią o możliwym wzroście w przyszłym roku poniżej 1,5% - twierdzi Kamil Kliszcz, analityk DI BRE Bank.

Jego zdaniem jeśli podtrzymane zostaną te zamierzenia inwestycyjne, szczególnie w Chinach które odpowiadają za 37% szacowanych przez IEA inwestycji, trudno liczyć na poprawę wykorzystania mocy produkcyjnych w sektorze.
- W pozytywnym scenariuszu wskaźnik ten pozostanie na obecnym niższym poziomie w najbliższych dwóch latach, a kontynuacja globalnego ożywienia pozwoli na wzrostu
utylizacji w latach 2013-15. Bazowe szacunki IEA zakładają jednak, że możliwy jest dalszy spadek wykorzystania potencjału przerobowego globalnych rafinerii z obecnych 81% do nawet 78% - zauważa Kamil Kliszcz. Zwraca jednak uwagę, iż ryzykiem dla aż tak negatywnych szacunków jest jednak wiarygodność planów inwestycyjnych w deklaracjach składanych Agencji, zarówno jeśli chodzi o ich finansowanie jak i możliwą weryfikację ich opłacalności przy mało korzystnym otoczeniu makro (w relacji do momentu inicjowania projektów).

Jak to wszystko przekłada się na sytuację sektora rafineryjnego? - Po bardzo dobrym drugim kwartale tego roku marże rafineryjne uległy istotnemu pogorszeniu, co wynikało zarówno ze znacznego wzrostu podaży paliw (powrót wysokich wskaźników wykorzystania mocy przerobowych), jak i słabszego niż oczekiwano popytu szczególnie w krajach rozwiniętych - stwierdza analityk BRE Banku.

Dodatkowym czynnikiem negatywnie wpływającym na rentowność sektora są według niego rosnące notowania ropy napędzane przede wszystkim przez tradycyjny „antyinflacyjny hedging” przy deprecjacji dolara osłabianego przez zapowiedzi kolejnego pakietu stymulacyjnego FED. - Niezwiązany z fundamentami samego rynku paliwowego wzrost cen surowca utrudnia przenoszenie tych tendencji na ceny produktów, a dodatkowo zwiększa koszty zużyć własnych na cele energetyczne - dodaje Kamil Kliszcz.

- Nadal słaby rynek diesla nie jest w stanie w tych warunkach rekompensować rozszerzających się ujemnych cracków na HSFO, szczególnie teraz po zakończeniu sezonu transportowego i spadku marż na benzynie - kontynuuje. Zużycie tego paliwa w Europie i USA rośnie co prawda w ujęciu r/r (dla III kwartału dynamiki wyniosły odpowiednio +2,7% i 9,5%), ale nadal są to poziomy odbiegające od odczytów z roku 2008 (porównanie do 3Q’09 implikuje dynamiki -5,2% oraz -9,8%). W przypadku rynku diesla ma to istotne znaczenie, gdyż to właśnie kraje rozwinięte, a nie Chiny, decydują o globalnym popycie.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP