Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nawierzchnie asfaltowe na obiektach mostowych

Autor: Piotr Radziszewski, Michał SarnowskiJerzy Piłat
20-11-2014 09:47

Nawierzchnia jest elementem mostu decydującym w dużej mierze o trwałości obiektu inżynierskiego. Pracuje ona w bardzo specyficznych warunkach obciążenia. Nawierzchnia mostowa poddawana jest obciążeniom od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatycznych.

Do zadań nawierzchni na obiekcie inżynierskim należy, oprócz zapewnienia dogodnych i bezpiecznych warunków poruszania się pojazdów, również ochrona pomostu przed działaniem wody i środków odladzających. Na obiektach mostowych możliwe jest wykonywanie nawierzchni w technologii asfaltowej lub z betonu cementowego. W Polsce i w Europie powszechnie stosuje się nawierzchnie asfaltowe. Technologia wykonywania nawierzchni na obiektach mostowych z betonów cementowych nie znalazła uznania w Europie.
Szczególne warunki pracy nawierzchni mostowej

Nawierzchnia mostowa, jako element obiektu inżynierskiego, pracuje w bardzo specyficznych warunkach obciążenia. Nawierzchnia mostowa poddawana jest obciążeniom od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatycznych. Na nawierzchnie działają siły poziome i pionowe, niskie i wysokie temperatury, woda oraz sole odladzające. Agresywność obciążeń w przypadku nawierzchni mostowych jest znacznie wyższa niż nawierzchni drogowych. Od obciążeń kół pojazdów samochodowych w nawierzchni mostowej, powstają naprężenia i odkształcenia ściskające i rozciągające, mogące powodować trwałe deformacje lepkoplastyczne i spękania zmęczeniowe warstw asfaltowych. Ze względu na dużą sztywność pomostów betonowych i stalowych naprężenia i odkształcenia nawierzchni mostowej są większe niż w nawierzchni na korpusie ziemnym, co powoduje możliwość powstania zniszczeń konstrukcji nawierzchni mostowej [1]. Do szczególnych warunków pracy nawierzchni mostowej, oprócz naprężeń od ruchu pojazdów, należy zaliczyć wpływ warunków klimatycznych, które również mogą powodować zmienne naprężenia i odkształcenia nawierzchni. Wielkość zmian tych naprężeń i odkształceń zależy od temperatury, częstotliwości obciążenia, czasu działania obciążenia i wielkości obciążenia. Zjawisko to jest szczególnie niebezpieczne w okresie upałów, gdy temperatura nawierzchni osiąga 700C [2]. Może to prowadzić do powstawania nadmiernych odkształceń trwałych w postaci kolein.

Prawidłowo wykonana nawierzchnia na obiekcie mostowym powinna posiadać następujące właściwości techniczne [3]:
  • szczelna, odporna na wodę i środki odladzające,

  • stabilna, odporna na odkształcenia płyty pomostu,

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP