PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie ma co liczyć na spadek cen paliw poniżej 5 zł

Autor: wnp.pl (Anna Bytniewska)
09-01-2013 11:47
Nie ma co liczyć na spadek cen paliw poniżej 5 zł
Fot. Fotolia

Mimo że spada popyt na paliwa, to przełomowych obniżek cen nie ma co się spodziewać. Marże stacji paliw są już na granicy opłacalności.

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) ocenia, że w całym 2012 r. spadek konsumpcji benzyn wyniósł 4 proc., a oleju napędowego 7 proc. (po III kw. 2012 r. było to 8 proc.).
- Czwarty kwartał roku z reguły napędza sprzedaż oleju napędowego. Pod koniec 2012 r. nie odnotowaliśmy jednak takiego wzrostu jak w latach ubiegłych - mówi Krzysztof Romaniuk, dyrektor do spraw analiz rynku paliw w POPiHN.

Jego zdaniem w tym roku nie będzie lepiej. - Próbujemy tworzyć już scenariusze dotyczące 2013 r. i nie wygląda to optymistycznie. Jeśli dane dotyczące konsumpcji paliw będą na podobnym poziomie jak 2012 r. to będzie dobrze - twierdzi Krzysztof Romaniuk.

Głównym powodem spadku popytu na paliwa jest pogłębiająca się dekoniunktura w gospodarce, głównie w budownictwie infrastrukturalnym i mieszkaniowym, które to sektory w transporcie wykorzystują głównie olej napędowy. POPiHN podkreśla, że rynek firmom paliwowym odbiera też szara strefa w obrocie paliwami. Zjawisko to nasiliło się w 2012 r. Kolejnym czynnikiem, który miał i będzie miał wpływ na poziom zużycia paliw jest spadek siły nabywczej ludność.

Sieci stacji paliw oraz małe podmioty z tej branży borykają się więc od dłuższego czasu z niskim marżami w handlu detalicznym paliwami. Wpływ na tą sytuacją miały też wysokie ceny paliw w hurcie wywołane drogą ropą naftową i brakiem istotnego umocnienia się złotego.

-W Polsce o tym gdzie kupimy paliwo wciąż jeszcze decyduje głównie cena. Marża jako jej element jest istonym instrumentem gry konkurencyjnej. By stacje mogły utrzymać się ze sprzedaży paliw marże powinny być na poziomie 30 - 40 gr na litrze paliwa. Tymczasem przez cały 2011 r. znajdowały się one na bardzo niskim poziomie. Od początku 2012 r. do kwietnia oscylowały nawet w granicach zera. Potem sytuacja zaczęła się poprawiać. Od września ubiegłego roku marże wzrosły w stosunku do poziomu z 2011 r. o 50 proc. czyli o 15 - 20 gr na litrze i wynoszą średnio ok 30 gr na litrze. Nie zmienia to faktu, że nadal są one poniżej progu opłacalności - podkreśla Krzysztof Romaniuk.

POPiHN prognozuje, że w 2013 r., przy uwzględnieniu obecnych warunków rynkowych, marże będą się kształtowały dalej na zbliżonym poziomie, czyli na progu opłacalności.

- Pod warunkiem, że nie pojawią się nagle czynniki takie jak duże wahania cen ropy naftowej czy kursu złotego - mówi Krzysztof Romaniuk.

Kształtują one ceny paliw w hurcie co przekłada się na ich ceny w detalu i wysokość marż.

- Tak czy inaczej o spadku ceny paliw poniżej 5 zł możemy raczej zapomnieć - dodaje Krzysztof Romaniuk.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP