Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie tylko Neste może sprzedać stacje w Polsce

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
07-08-2012 13:16
Nie tylko Neste może sprzedać stacje w Polsce
Fot. Fotolia

Według ostatnich spekulacji o sprzedaży swojej polskiej sieci stacji myśli fiński koncern Neste. Wiele może jednak wskazywać, że nie będzie to jedyna zagraniczna spółka paliwowa, która w najbliższych miesiącach pożegna się z Polską.

Choć oficjalna deklaracja ze strony Neste póki co nie padła, to jednak z wypowiedzi przedstawicieli spółki można wnioskować, że koncern chętnie pozbyłby się polskich stacji. W Neste przyznają bowiem, że model samoobsługowych stacji w Polsce się po prostu nie sprawdził.
Od początku sieć ta miała raczej niszowy charakter, ale gwoździem do trumny były zeszłoroczne podwyżki cen paliw, które zaowocowały obniżaniem przez operatorów stacji marży na paliwach. To sprawiło, że fińska sieć przestała być konkurencyjna cenowo wobec konkurentów, a w dodatku nie była w stanie wygenerować dodatkowej marży na sprzedaży pozapaliwowej, gdyż takowej nie posiada.

Kto mógłby kupić stacje Neste? Oczywistego kandydata nie widać, ale najwięcej mówi się o obu polskich koncernach. W oficjalnych i nieoficjalnych wypowiedziach przedstawiciele Orlenu i Lotosu są jednak ostrożni. - Musielibyśmy dokładnie przeanalizować, ile spośród stacji Neste ma możliwość uruchomienia sprzedaży pozapaliwowej - mówi wiceprezes Orlenu Sławomir Jędrzejczyk. W wielu przypadkach stacje te mieszczą się bowiem na działkach zbyt małych, by dało się tam postawić choćby niewielki sklep.

Warto przypomnieć, że Lotos jakiś czas temu myślał właśnie o uruchomieniu brandu samoobsługowego, ale ostatecznie zrezygnował z tego pomysłu na rzecz marki Lotos Optima, gdzie sprzedaży paliw zawsze towarzyszy sklep z podstawową ofertą spożywcza i motoryzacyjną.

Eksperci przestrzegają jednak, że nie tylko Neste może zdecydować o wyjściu z Polski. - Nie zdziwiłbym się, gdyby w ciągu najbliższego roku lub dwóch lat, któryś z dużych graczy zagranicznych opuścił polski rynek - mówi nam jeden z nich. Według naszego rozmówcy dla zagranicznych central koncernów obecnych w Polsce liczą się wyniki, a te już w zeszłym roku nie były najlepsze na skutek malejących marż. W tym roku marże są już lepsze, ale za to kurczy nam się rynek. 8 proc. spadek sprzedaży oleju napędowego to bardzo dużo i przy takich danych trudno będzie przekonać centrale do przekazywania kolejnych pieniędzy na inwestycje w Polsce. - Niewątpliwie atrakcyjność naszego rynku spada. Przy rynku dojrzałym liczy się skala efektywność kosztowa a tego w wielu firmach brakuje - dodaje.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP