Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Niemal trzy czwarte stacji Bliska zniknęło z rynku

Autor: WNP.PL (Piotr Apanowicz)
02-08-2016 06:26
Niemal trzy czwarte stacji Bliska zniknęło z rynku
Fot. Bliska, mat. pras.

W ciągu ostatnich trzech i pół roku z polskiego rynku zniknęło niemal 360 stacji Bliska, działającej od dekady marki ekonomicznej PKN Orlen. Na koniec pierwszego półrocza 2016 roku funkcjonowało ich jedynie 130.

Sieć Bliska w swoim szczytowym momencie, czyli pod koniec 2012 roku, liczyła 489 placówek. PKN Orlen wprowadził tę markę w 2006 roku, deklarując, że docelowo sieć Bliska może liczyć nawet 900 stacji, ponad połowę wszystkich placówek płockiego koncernu. Jednak w pewnym momencie ta koncepcja uległa zmianie. Od końca 2012 roku liczba stacji Bliska systematycznie spada. Na koniec czerwca 2016 roku było ich już zaledwie 130, co oznacza, że w ciągu ostatnich trzech i pół roku z rynku zniknęło 359 stacji tej marki, czyli blisko trzy czwarte. Tylko w ciągu sześciu miesięcy 2016 roku sieć Bliska skurczyła się o prawie 30 stacji. Nie znaczy to jednak, że placówki te przestały istnieć lub zmieniły właściciela. W zdecydowanej większości stacje Bliska są bowiem przemianowywane na logo Orlen, czyli marki premium koncernu. W efekcie ogólna liczba stacji w sieci Orlen zmieniła się jedynie nieznacznie.
PKN Orlen konsekwentnie zapewnia, że nie zamierza całkowicie rezygnować z segmentu ekonomicznego i oficjalnie wycofywać marki Bliska z rynku. Przekonuje, że zmiana struktury sieci pod kątem proporcji obiektów Bliska i Orlen jest elementem strategii zakładającej wzrost efektywności sieci stacji poprzez dostosowanie marki stacji do otoczenia rynkowego oraz potencjału danej placówki. Mówiąc prościej, z doświadczenia Orlenu wynika, że klienci lepiej odbierają stacje Orlen niż Bliska, więc jeśli tylko istnieje taka możliwość, koncern wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom.

Jednak niezależnie od zapewnień lidera na krajowym rynku detalicznym, jeżeli dotychczasowe tempo spadku liczby stacji Bliska zostanie utrzymane, ostatnia placówka tej sieci przestanie istnieć w okolicach pierwszej połowy 2018 roku. A już dzisiaj znaczenie tej marki w sieci Orlenu zostało całkowicie zmarginalizowane. Na koniec 2012 roku stacje sieci ekonomicznej stanowiły 27,8 proc. wszystkich placówek koncernu w Polsce, podczas gdy po pierwszym półroczu 2016 roku było to już zaledwie 7,4 proc.
Podobał się artykuł? Podziel się!

NA GIEŁDZIE




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 934 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP