PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Niemieckie wzloty i upadki Orlenu

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
21-06-2011 12:19
Niemieckie wzloty i upadki Orlenu
Fot. ORLEN Deutschland GmbH

PKN Orlen zapowiedział kolejne inwestycje w stacje paliw w Niemczech. Pomimo wielu wątpliwości, co do obecności koncernu na tym rynku, które pojawiają się niemal od początku istnienia niemieckiej spółki Orlenu, zakup niemieckich stacji okazał się z perspektywy czasu bardzo dobrą inwestycją.

Koncern zapowiedział, że Orlen Deutschland, spółka zależna PKN Orlen, chce dokupić 200-250 stacji benzynowych na rynku niemieckim. Czytaj więcej: Orlen Deutschland chce kupić 200-250 stacji w Niemczech
Pierwsza, z około 570 działających obecnie w Niemczech stacji Orlenu, uruchomiona została w Berlinie na początku czerwca 2003 roku, czyli już osiem lat temu. Przez ten czas obecność koncernu w Niemczech wielokrotnie była poddawana w wątpliwość – sam Orlen przez pewien czas był zdecydowany deficytową sieć sprzedać.

W 2002 roku w, ramach transakcji z sieciami BP i Aral, płocka spółka kupiła 494 stacje, za które zapłaciła 140 mln euro. Wszystkie zlokalizowane były w północnej części Niemiec. Stopniowo były one uruchamiane pod logo Orlen oraz Star. Była to wówczas największa polska inwestycja w Niemczech.

Kolejny etap rozwoju niemieckiej sieci stanowiła ponownie transakcja z koncernem BP, od którego Orlen w 2006 roku za 7,5 mln euro odkupił tym razem blisko 60 stacji – także w północnej części kraju. W tym czasie PKN realizował jednocześnie program restrukturyzacyjny sieci, polegający na zamykaniu nierentownych placówek. Już wówczas pojawiły się jednak zapowiedzi zakupu dalszych 250 stacji, które pozwoliłyby spółce Orlen Deutschland na osiągnięcie 10 proc. udziału w rynku północnoniemieckim.

Kolejny krok w tym kierunku zrealizowano w roku 2010, kiedy to Orlen odkupił od austriackiej spółki OMV 56 stacji w landach Turyngia i Saksonia. Wartości transakcji tym razem nie ujawniono, ale wiadomo, że była ona wymuszona niemieckimi przepisami antymonopolowymi. W jej efekcie niemiecka sieć Orlenu rozrosła się do 574 stacji.

W międzyczasie Orlen zrewidował swoją strategię wobec niemieckiego rynku i postanowił skupić się na rozwijaniu segmentu ekonomicznego pod marką Star. W tej chwili działają jeszcze w Niemczech pojedyncze obiekty z logo Orlen, ale nie będzie on dalej rozwijany. Co więcej PKN chce przenieść markę Star na inne swoje rynki – testy prowadzone są obecnie w Czechach i, jeśli okażą się sukcesem, niemiecka marka zastąpi stacje Benzina w Czechach i Bliska w Polsce.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP