Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Niska akcyza warunkiem rozwoju rynku autogazu?

Autor: wnp.pl (Marcin Szczepański)
30-03-2012 16:09

Kierowcy nie zdecydują się na samochody napędzany LPG, jeśli nie będą za tym stały korzyści natury finansowej - uważa Trevor Morgan, dyrektor wykonawczy firmy Menecon Consulting. Jedną z nich jest z pewnością niższa akcyza na autogaz, której podwyżki oczekuje od rządu branża paliwowa.

Z propozycją podniesienia akcyzy na LPG o 19 euro za 1000 litrów i jednoczesną obniżkę akcyzy na benzynę o tę samą kwotę wystąpiła Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. Według POPiHN, pod pewnymi warunkami, nie musi to oznaczać końca popularności LPG jako paliwa transportowego w Polsce.
Innego zdania jest jednak ekspert z Menecon Consulting. Według niego fakt, iż akcyza na LPG jest w znacznej większości krajów znacząco niższa od podatku nakładanego na benzynę (średnio o nieco ponad 30 proc., a w Polsce nieco mniej niż 30 proc.) sprawia, że paliwo to jest przeciętnie o połowę tańsze niż benzyna.

- Często jednak nawet preferencje akcyzowe nie wystarczają do zbudowania rynku autogazu. W przypadku rynków, które dopiero zaczynają się rozwijać konieczne mogą być również innego rodzaju zachęty, np. ulgi przy zakupie samochodów wyposażonych w instalację LPG - twierdzi Morgan.

Zarówno zakup samochodu wyposażonego seryjnie w instalację LPG, jak również przystosowanie posiadanego już auta do spalania autogazu pociąga za sobą określone koszty. Koszty te zwracają się tym szybciej, im większy dystans będziemy pokonywać. Według Trevora Morgana w Polsce koszty użytkowania auta z oryginalnie zamontowaną instalacją zrównują się z kosztami utrzymania samochodu spalającego benzynę przy rocznym przebiegu rzędu 60 tys. km. W przypadku instalacji zamontowanej w używanym pojeździe ta granica wynosi nieco ponad 20 tys. km.

Według niego kluczem jest jednak długoterminowa przewidywalność polityki fiskalnej. - Bez tego trudno o zapewnienie stabilnego rynku autogazu - podkreśla. Przedstawia też wyliczenia, z których wynika, że udział autogazu w całości rynku paliw jest największy w krajach, w których korzyści finansowe zagwarantowane polityką rządu są największe. - Tak jest w Turcji, Korei czy w Polsce, największych rynkach autogazu na świecie - mówi.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP